Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
EOS 300v?
- Trådstartare Henkepenk
- Start datum
pola
Aktiv medlem
Eos 300 är en mycket bra och prisvärd kamera och 300v ska ju vara bättre så den är med största sannorlikhet en bra kamera.Henkepenk skrev:
Hade förut planer på en EOS 33, men insåg att den var lite väl avancerad och dyr för en första kamera.
Nu lutar det åt EOS 300v istället, någon som har något att säga om den? Är den prisvärd?
har du kollat på beg kameror du borde ju kunna hitta billiga eos kameror, kolla på säljmarknaden har på fotosidan.
froderberg
Aktiv medlem
Jag har köpt en 300v till en kollega och jag gillar den starkt. Den fick också mycket bra omdömmen i FOTO. Gillar att den har metallbajonett eftersom jag själv pajjat en plastbajonett.
pola
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Gillar att den har metallbajonett eftersom jag själv pajjat en plastbajonett.
inte för att vara oförskämd men, hur lykades du med det?
froderberg
Aktiv medlem
pola skrev:
inte för att vara oförskämd men, hur lykades du med det?
Hade en 70-200/2,8 monterad och råkade tappa ekipaget. Gluggen höll (såklart) men knappast bajonetten. Sedan dess vågar jag knappt gå nära en plastkamera. Att man inte ska ha tunga L-gluggar på är klart.
Kameran gick inte att laga utan har förpassats för evigt till mitt kameraskafferi.
geronimo13
Aktiv medlem
Hejsan!
Jag hade precis som du kikat på en eos 300v.
Letade runt en hel del. Va även inne och klämde på den i fotobutiken. Är något av en nybörjare har haft en pentax mz-50 innan som jag tog ca 10 rullar med. Hittade se en beg eos 33 på nätet med 3st objektiv och batteripack, dvs vertikalgrepp.
Visst den är lite dyrare än 300v, men jag tycker att den känns mycket bättre i handen och känns proffsigare dvs inte plastig. Sen tror jag att det är en kamera man kan ha länge å växa i. Jag är mkt nöjd med denna kamera.
Så om du tror du kommer satsa på att fota så rekommenderar jag att du kikar på en beg eos 33a istället. Går att få en hyffsad för mindre pengar än vad en 300v kostar ny.
Jag hade precis som du kikat på en eos 300v.
Letade runt en hel del. Va även inne och klämde på den i fotobutiken. Är något av en nybörjare har haft en pentax mz-50 innan som jag tog ca 10 rullar med. Hittade se en beg eos 33 på nätet med 3st objektiv och batteripack, dvs vertikalgrepp.
Visst den är lite dyrare än 300v, men jag tycker att den känns mycket bättre i handen och känns proffsigare dvs inte plastig. Sen tror jag att det är en kamera man kan ha länge å växa i. Jag är mkt nöjd med denna kamera.
Så om du tror du kommer satsa på att fota så rekommenderar jag att du kikar på en beg eos 33a istället. Går att få en hyffsad för mindre pengar än vad en 300v kostar ny.
FouFoto
Aktiv medlem
Såvida du inte har stora krav på att kamerahuset ska klara krävande miljöer (fukt, damm etc) så tycker jag 300v är det absolut bästa alternativet om du ska köpa nytt. Täcker de allra flesta behov när det gäller ljusmätning och andra finesser.
Ska du köpa begagnat så finns det en uppsjö alternativ.
Ska du köpa begagnat så finns det en uppsjö alternativ.
nysteanders
Aktiv medlem
Jag kan inte jämföra med de andra modellerna som nämns eftersom jag valde 300V som min första systemkamera för några månader sedan.
Jag är mycket nöjd. Visst känns något lite plastig, men å andra sidan är den lätt vilket jag uppskattar eftersom jag ofta har den med mig numera. Jag köpte min ny med 28-90 DC-objektivet för 3975 :-
m v h
Anders
Jag är mycket nöjd. Visst känns något lite plastig, men å andra sidan är den lätt vilket jag uppskattar eftersom jag ofta har den med mig numera. Jag köpte min ny med 28-90 DC-objektivet för 3975 :-
m v h
Anders
pola
Aktiv medlem
Anders har du provat med ett batteripack?
När jag skaffade min eos 30 skaffade jag oxå ett batteripack, kameran blev då perfekt storlek för mina händer.
skulle flytta min andra kamera en eos 300 utan batteripack som jag har sålt till brorsan, och fick en smärre chock - den var så liten!
det var inget jag märket innan.
När jag skaffade min eos 30 skaffade jag oxå ett batteripack, kameran blev då perfekt storlek för mina händer.
skulle flytta min andra kamera en eos 300 utan batteripack som jag har sålt till brorsan, och fick en smärre chock - den var så liten!
geronimo13
Aktiv medlem
Måste hålla med här, en eos 33/30 med batteripack ligger helt perfekt i handen. Andra kameror utan batteripack blir helt enkelt för "små" Inte alls sköna å hålla i.
Försök hitta en eos 33/30 med batteripack, du kommer inte ångra dig.
Försök hitta en eos 33/30 med batteripack, du kommer inte ångra dig.
nysteanders
Aktiv medlem
Nej, jag har hittills inte haft behov av extra batterikapacitet, så jag har inte testat det.pola skrev:
Anders har du provat med ett batteripack?
Jag kan heller inte kommentera de andra modeller ni nämner. Jag jämförde bara 300 och 300V när jag handlade och jag tycker att 300V ligger jättebra i min hand. Och den kan manövreras med en hand (om man inte skall zooma förstås
pola
Aktiv medlem
anders_eriksson skrev:
Nej, jag har hittills inte haft behov av extra batterikapacitet, så jag har inte testat det.
Jag kan heller inte kommentera de andra modeller ni nämner. Jag jämförde bara 300 och 300V när jag handlade och jag tycker att 300V ligger jättebra i min hand. Och den kan manövreras med en hand (om man inte skall zooma förstås![]()
extra batterikapacitet? snarare billigare ström.
man får ju dessutom mer att hålla i...
Eos 300v är säkerligen en bra kamera, om den är bättre än 300 som den ju ska vara är det ju en riktigt bra kamera...(fast mycket fulare...)