Annons

EOS 30D och Photoshop Ele.4,0 RAW fungerar inte.

Produkter
(logga in för att koppla)

horcoff

Aktiv medlem
Jag har Photoshop CS2 och Element 4,0.
Jag har sedan tidigare EOS 350D.
Nu har jag köpt en beg. EOS 30D och det går inte att öppna raw-konverteraren i 4,0 element som det går med 350D..får "fel typ av fil"
(30D funkar i CS2)
CD´n till 30D är ver. 12,1 och jag får upp drivrutiner för 1D mark II och 5D osv. ?

Någon som vet ? Har letat hos både Canon och Adobe.

Jag skulle avinstallera och installera PS igen, på med alla nya uppdateringar,

En fråga? har du Svensk XP och engelskt PS eller tvärtom?
Det hade jag problem med då senaste camera raw hamnade under common file och inte under gemensamma filer etc... Application data osv.
Kopierade runt dessa manuellt så funkade det för mig. men det var med PS3.

Det ska finnas uppdateringar tilll Camera Raw för CS2 som gör att det funkar med 30D.

Sök i forumen på 30D, camera raw och CS2 så hittar du lite information.

Stefan>
Jag har Svensk Windows XP pro Service Pak 1.
Bägge Photopshopen på Svenska.

Tony>
Det är 30D´s CR2 bilder jag inte kan öppna med Photoshop Elements 4,0.
(funderade om det var rätt version till kameran(Canon DIGITAL EOS Solution Disk v12,1(30D)).
(Canon DIGITAL EOS Solution Disk v11,1(350D)).
350D går att öppna i bägge.

Jag använder mest elements(nybörjare), iof sig är det ju bättre raw i CS2, men då ska jag över i
elements efteråt.

Camera Raw 4.1 fungerar inte med CS2 eller Elements 4. Version 3.7 är den senaste med dessa versioner.

CR 4.1 ska enligt Adobes information fingera med PSE4. Men inte CS2.
CR3.7 funkar med båda så det kan säkert vara ett bättre val om man vill använda CR till båda programmen.

För Mac ja, men han har Win. Läs innantill.

The Camera Raw 4.1 plug-in is not compatible with versions of Photoshop earlier than Photoshop CS3 or versions of Photoshop Elements earlier than Photoshop Elements 4.0 for Macintosh or Photoshop Elements 5.0 for Windows. The latest versions of the Camera Raw plug-in available for previous Adobe software titles are listed below:

Mac

* Photoshop CS2: Camera Raw 3.7
* Photoshop Elements 3.0: Camera Raw 3.6

Windows

* Photoshop CS2: Camera Raw 3.7
* Photoshop Elements 4.0: Camera Raw 3.7
* Photoshop Elements 3.0: Camera Raw 3.6

Version 3,7

Lars-Erik>
Version 3,7 har jag tagit hem och har på skrivbordet och kört den.(kört den tidigare och det är möjligt att jag kört 4,1 tidigare också att den ligger för..)
Går det i så fall att ta bort den ?
Det ska väl räcka att bara köra den därifrån ? eller ska det läggas in någonstans

Ja den ska ligga på ett visst ställe:

To install with Adobe Photoshop Elements 4.0:

1. Exit Photoshop Elements.
2. Open My Computer.
3. Double-click Local Disk (C:).
4. Navigate to: (Please read directory carefully)

Program Files\Adobe\Photoshop Elements 4.0\Plug-Ins\File Formats

5. Move the existing Camera Raw.8bi plug-in to another location (for example, a new folder on your desktop). Ensure you keep this version in case you need to revert back.

6. Copy the Camera Raw plug-in, Camera Raw.8bi, from the download into the same folder as in Step 4.

7. Launch Photoshop Elements.

Nej det kan jag aldrig tänka mig. Lägg in Camera Raw och testa, jag tror du det fungerar utmärkt sedan.

Tack !

Tusen tack! Jag hade i bakhuvudet någonstans att det skulle göras på ett annat sätt.
Det låg redan en sådan fil där så jag stängde ner photoshopen och la in den nya och nu fungerade det.
Nu fick jag lite koll på Plug-ins också..huva.

Bra att det fungerar! Om det nu ser annorlunda ut i CS2, vilket det gör om du har en tidigare version där, så får du uppdatera den också. Camera Raw 3.7 är omgjord mot tidigare versioner.

Det fugerade i bägge, i CS2låg det inte någon men la in den där också utifall något fungerar annorlunda.
Ska väl börja lära mig CS2 bättre, men fungerar utmärkt att justera nivåer osv.i Elements

Det enda nu är att jag inte får upp RAW-konverteraren i full storlek över hela skärmen i Elements 4.0

Jag tror du behöver en allmän liten datakurs i Windowshantering ;-) Kan du inte ta tag i och dra i hörnen eller kanterna och på så sätt förstora fönstret?

Jag har CS3/ACR 4.1 och där finns en pil att klicka på för att maximera fönstret, men jag tror man fick dra ut fönsterstorleken på ACR 3.7 manuellt. Om nu inte Elements fungerar annorlunda, det vet jag inte.

Ja, vad säger man..stressad !!! ;-) Jag har min dotter här som bor i Danmark och reser i morgon tidigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto