Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

EOS 40D, Kraftig felexponering!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Ibland, relativt sällan (uppskattningsvis 5-10bilder / 1000st ( i snitt) har jag nu börjat få kraftigt felexponerade bilder.

Har kontaktat Canon service här i Mölndal (bekvämt att bo på cykelavstånd ;-)) som vill att jag lämnar in kameran. En gissning från deras sida var att bländaren i objektivet inte funkar som den skall. Jag har dock konstaterat, var osäker innan jag pratade med Canon, att jag får samma problem på åt minstånde 2 av mina objektiv (EF-S 17-55/2,8 IS resp. EF 70-200/2,8 IS).

Problemet försvinner om jag stänger av kameran (OFF) och startar om den igen. Jag har tagit ca. 21 000 exponeringar än så länge och problemet började för ca. 1-2 månader sedan.

Jag har innan dess, dvs. innan jag fått felexponerade bilder (kraftigt över- resp. underexponerade) haft andra konstiga fenomen till och från så som väldigt långsamt slutarljud (dvs. vad jag hör, tycks inte ha påverkat exponeringen dock samt div. andra konstigheter ett tag. Omstart av kameran har dock rått bot på det tillfälligt!

Någon annan med liknande erfarenhet av samma modell?

Skall lämna in kamera och objektiv efter semestern när bemanningen blivit fulltalig på Canon!

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto