Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Eos 40D och LR 2

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Hallå, nyfiken på hur ni andra med samma prylar som jag avänder inställningarna i LR2. Hur mycke skärpa o kontrast mm lägger nu på era bilder? Det skiljer sig naturligtvis efter bild men några riktvärden har man ju alltid att utgå ifrån.
Intresserad av Skärpa, kontrast samt Vibrance eller andra färginställningar ni gör.

Frågar därför jag skulle vilja jämföra lite och helt ärligt inte är så bra på tex skärpe reglagen, brukar själv bra dra upp skärpan till runt 80% o låta radius mm vara orörda... Kontrasten gör mycke för skärpan oxå har jag märkt...

Vill ni ta er tid o skriva vilka inställningar ni gör så gör gärna det, vill ni det inte så nonchalera tråden :)

/M

Har en 400D och LR2.2. Bildkvalitémässigt är 40D och 400D identiska utom då vid ISO 3200 eftersom 400D inte har den inställningen.

Dessa inställningar har jag som bas för RAW filerna. Funkar inte så bra på färdiga JPG:s. Sen får man ju fixa till det ändå, men 90 % av svenssonbilderna blir superb tycker jag.

BASIC:
Tone: Auto
Clarity 66 (utom vid porträtt, då ska detta värde vara 0)
Vibrance: 18
Saturation: 10

TONE CURVE:
Point Curve: Medium Contrast

DETAIL:
Sharpening:
Amount: 50
Radius: 1,2
Detail: 20
Masking: 70

Noise reduction:
Luminance: 20
Color: 20

VIGNETTES:
Post Crop:
Amount: -20

CAMERA CALIBRATION:
ACR 4.6 (iaf senaste)

/Rommél

Jag har en 40D och Lightroom 2.2

Jag jobbar inte så mycket med skärpan. Ofta låter jag det stå kvar på default värdet 25-1.0-25-0

I LR 2 finns ju numera en möjlighet att skärpa även vid exporten.

Jag har inte riktigt satt mig in i hur resultatetn skiljer sig.

Jag tycker det är omöjligt att ge några generella inställningar. Det beror så mycket på motiv, vilken glugg jag använt etc.

Clarity verktyget jobbar jag ganska ofta med och ibland med vibrance. Preseten "General Punch" tycker jag ger lite för mycket så jag brukar gå ner lite från den.

Auto tone - funkar inget vidare på JPG men jag fotar i RAW och där ger det ibland bra resulat, ibland inte.

Slutsats: "Det beror på".

mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto