Annons

EOS 5 0ch adapter! Hur blir det med ljusmätning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jarlen

Aktiv medlem
Hej

Har idag mest på skoj köpt en M42-EOS adapter, tänlte att jag skulle pröva några gamla gängobjektiv. Vilken ljusmätmetod tror ni är lämplig att använda för att få en så korrekt ljusmätning som möjligt? Själv inbillar jag mig att spotmätningen är det som ger bäst resultat. Jag har inte riktigt koll på hur den evaluerande och centrumvägda mätningen fungerar, och hur mycket kameran normalt sett kommunicerar med objektivet rörande ljusmätning.

Är det någon som har koll på hur det egentligen ligger till? Har ännu inte tagit några bilder.

Mvh

Jalle

(som inte förväntar sig några underverk...)

Canon EOS underexponerar något när man använder ej kopplade objektiv. Du är hänvisad till att använda M eller Tv. Det allra bästa, är ju att ha en lös mätare, men spotmätning tordes ge minst felaktigheter i ljusmätningen (förutsatt att den används rätt). Jag hade en gång ett 500/8 spegelreflex med M42.. Tyckte faktiskt det gav ganska bra exponerade bilder med dia, för även om de blev något underexponerade, så gav detta ju bara lite mer tryck i färgerna.

Okej, men om jag använder M och Tv så blir det väl lite knökigt med nedbländningen? Det finns ju ingen överföring från kameran till objektivets bländare.

Om jag istället använder Av så bestämmer väl kameran slutatiden efter det för ögonblicket uppmätta ljuset ? Jag kanske har blivit lite förvirrad på äldre dar...

Men i Tv så ställer jag ju slutartiden, och kameran ställer bländaren för korrekt exponering därefter, vilket i detta fall inte är möjligt.

Jag kanske är helt ute och cyklar,lång arbetsvecka och lite sömn...

Jalle

Tv lär inte fungera men Av, P (beter sig som Av) och M fungerar (men du får välja bländare direkt på objektivet förstås och man får blända ner manuellt innan man mäter ljuset). Jag tycker inte jag har haft mer problem med exponeringen med adaptern än med mina EOS objektiv (men å andra sidan så får jag ganska ofta fippla med kompensationen efter att ha granskat histogrammet - oavsett objektiv).

ANNONS
Götaplatsens Foto