Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5 /blixtfrågor mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

zzzikko

Medlem
Hej

Köpte en Eos 5:a för en tid sedan, fick dock inte med någon manual då den var begagnad. Verkar vara hopplöst att hitta en på nätet också =(

Har en fråga vad gäller blixten, har den synk på andra ridån? Isf, vars hittar man den?

Slow sync, har den den funktionen? Isf, vars/hur/när?

Ögonstyrningen, hur ställer man in/använder den?

Vid den bakre inmatningsratten så finns det ett vred med 2 lägen, märkt 1 och 0 typ, vad är det?

Nåja, hoppas Ni kan räta ut några frågetecken för mig.

hej å hå

Ja, EOS 5 har sync på 2:dra ridån. CFn 14 (1)

Slow sync har du i Av, Tv och M-programmen, per automatik, då exponeringsmätningen inte tar hänsyn till blixten när den mäter ljuset (som alla andra EOS-modeller)

Ögonstyrningen ställer du in med programvalsratten i läget för detta.. Hmm.. glömt bort vad det heter, men det är sista läget har jag för mig. Cal 1, titta på den som lyser i sökaren (vänster eller höger yttre fokuspunkt, minns inte vilken) Cal 2, titta på den som lyser i sökaren (vänster eller höger yttre fokuspunkt, minns inte vilken) Cal 3, titta i centrumpunkten.. färdigt. Desto fler gånger du kalibrerar, desto säkrare blir den. Bästa funktionen med ögonstyrningen är den automatiska nedbländningsfunktionen (som är den lilla rutan i övre vänstra hörnet) titta där och objektivet bländar ned till vald bländare..

Bakre inmatningsratten 1/0 = På/Av.

Den är drygt 10 Mb stor, så den är ganska tung. Fixar din mail det? Om du har en FTP eller nåt jag kan tanka upp den på kanske?

ANNONS
Götaplatsens Foto