Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 550D - Finemang Mini-7D, men kunde ha varit bättre...

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
-Varför envisas canon att hålla Instegs kamerona med sekvenser under 4b/s? Skulle vilja ha 4bps. Varken mer eller Mindre; Ska man ha mer får man gå till högre modeller, men hoppet från 3,7bps till 6,3bps (50D) är ganska rejält jämfört med 6.3bps till 8bps.

-Varför satsade man mycket på video att man var tvungen att FÖRSÄMRA antalet JPG och RAW som går att fota i sekvens eftervarandra? (500D 9 RAW vs 550D 6 RAW i sekvens| JPEG ännu värre: 500D 170st vs 550D 34st.(!!!))

-Rullande meny-scroll; Varför fick inte 550D scroll-funktionen från 7D och 1D? (Har även 5D? Minns inte). Jag menar; Till och med min Powershot kompakt har scroll-knappen! Så mycket snabbare att "rulla" bokstavligen genom de hundratals bilderna man har än att konstant knappa sig frammåt.

-Ska en 100% täckande sökare vara så svårt att få in petat i en 550D kropp?

Kan någon svara på dessa frågor med ett vettigt svar?

MVH
Num

Två svar:
-Marknadsekonomi
-Produktplacering

Hur dessa båda samspelar har med hur upplyst den genomsnittlige kunden är jämfört med hur mycket pengar denne är villig att lägga ner, och på en digital systemkamera är denna kvot ganska låg...

550D ska ses som vad den är. En kompaktkamera på steroider. Den riktar sig inte mot fotografer som vill ha mekanisk kvalitet eller manuella finesser. Samma sak gäller samtliga märkens både instegsmodeller samt kameran "över" detta.

Vill man se det positiva så vänd på det... 550D fick 7D's mycket kompetenta sensor i ett kamerahus som är utvecklat för "genomsnittskunden" v1.02.

Motsvarigheten finns även på Nikonsidan - D5000 har en egentligen bättre sensor än storebror D300s. Och kostar en tredjedel...

-Varför envisas canon att hålla Instegs kamerona med sekvenser under 4b/s? Skulle vilja ha 4bps. Varken mer eller Mindre; Ska man ha mer får man gå till högre modeller, men hoppet från 3,7bps till 6,3bps (50D) är ganska rejält jämfört med 6.3bps till 8bps.

Tvivlar på att du märker någon som helst skillnad mellan 3,7 och 4 bilder/sekund, på fyra sekunder har du bara fått en bild extra. (Fotograferar du dessutom i råformat kan du inte ta så långa sekvenser ändå.)

-Varför satsade man mycket på video att man var tvungen att FÖRSÄMRA antalet JPG och RAW som går att fota i sekvens eftervarandra? (500D 9 RAW vs 550D 6 RAW i sekvens| JPEG ännu värre: 500D 170st vs 550D 34st.(!!!))

Har inget med videofunktionen att göra över huvud taget, det är den större filstorleken som är konsekvensen av att gå från 15 till 18 megapixel som sätter begränsningen. Buffertminne är (relativt) dyrt varför Canon inte har kostat på sig mer minnen i 550D än i 500D. Sedan är jag övertygad om att uppgiften med 34 bilder som max är felaktig, den stämmer helt enkelt inte med vad du får med de andra inställningarna där minneskortets storlek är det enda som begränsar antalet bilder i en bildserie med jpeg.

-Rullande meny-scroll; Varför fick inte 550D scroll-funktionen från 7D och 1D? (Har även 5D? Minns inte). Jag menar; Till och med min Powershot kompakt har scroll-knappen! Så mycket snabbare att "rulla" bokstavligen genom de hundratals bilderna man har än att konstant knappa sig frammåt.

Förstår inte alls vad du menar med "rullande meny-scroll". Men om du menar att du vill kunna bläddra bland bilderna med inmatningsratten så finns den funktionen med också på 550D.

-Ska en 100% täckande sökare vara så svårt att få in petat i en 550D kropp?

Ja, det är svårt att få in en 100% täckande sökare. 7D var för övrigt den första av Canons APS-C modeller att få detta. Anledningen är att det krävs väldigt mycket högre precision i tillverkningen om sökaren skall visa 100%, med aningens beskärning får du marginaler för variationer i monteringen. 100% sökare är över huvud taget ganska ovanligt, av just detta skäl.

Kan någon svara på dessa frågor med ett vettigt svar?

Om mina svar är vettiga vet jag inte, men jag har i vart fall försökt att svara på dina frågor.

Rullande scroll-meny är väl hjulet på baksidan? Detta är med säkerhet dyrare och tar mer plats än knapparna, så därför inte på en sån liten kamera.
Det finns ett sånt hjul på den mycket mindre G11, exempelvis, men det är ju så litet och pillrigt så att det är sämre än utan hjul.

Det beror på hur strikt du vill dra betydelsens av ordet "samma". Det sitter inte heller "samma" sensor i alla 7D-kameror med serienr lägre än 027xxxxxxx. :)

-Men tittar vi på grunden i sensorn, det som faktiskt "tar" själva bilden är det exakt samma sensor. 550D's sensorbas är t.o.m lite bättre, men har annan stödelektronik.

Är en vänsterstyrd blå Ford Mondeo platinum 2,0 TDCi -2009 samma bil som en högerstyrd röd Ford Mondeo platinum 2,0 TDCi -2009? I strikt mening nej, men för alla normala situationer utanför reservdelslistan för interiören - ja.

Det beror på hur strikt du vill dra betydelsens av ordet "samma". Det sitter inte heller "samma" sensor i alla 7D-kameror med serienr lägre än 027xxxxxxx. :)

-Men tittar vi på grunden i sensorn, det som faktiskt "tar" själva bilden är det exakt samma sensor. 550D's sensorbas är t.o.m lite bättre, men har annan stödelektronik.

Är en vänsterstyrd blå Ford Mondeo platinum 2,0 TDCi -2009 samma bil som en högerstyrd röd Ford Mondeo platinum 2,0 TDCi -2009? I strikt mening nej, men för alla normala situationer utanför reservdelslistan för interiören - ja.

Samma kan det ordagrant inte vara. De kan inte uppta olika platser i samma tidsrymd i den fysiska värld vi förstår. Likadan är det rätta ordvalet.

Men nästan likadan betyder att de utvecklat olika sensortyper. De kan ju dock se likadana ut och ge likvärdiga resultat men antagligen är en av dom billigare. Sen att de fixar barnfel är ju en annan sak och att de sätter serienr är ju för spårbarhetens skull.

/Stefan

En av de större skillnaderna på sensorerna, såvitt jag har läst, är utläsningen av data. Då 7D har dubbla bildprocessorer har den också dubblerat utläsningskanalerna, från fyra till åtta. Men av detta märker användaren ingenting, bortsett från att man kan ta dubbelt så många bilder på samma tid. Bilden i sig blir det ingen skillnad på av en sådan ändring.

Senast ändrad:
Utöver det Anders nämnde är det ingen skillnad på sensorerna.

I sensorn i 550D finns t.o.m uttag för alla åtta kommunikationskanaler kvar - men bara hälften utnyttjas. Detta gör elektroniken på huvudkortet en bit billigare.

Rullande scroll-meny är väl hjulet på baksidan? Detta är med säkerhet dyrare och tar mer plats än knapparna, så därför inte på en sån liten kamera.
Det finns ett sånt hjul på den mycket mindre G11, exempelvis, men det är ju så litet och pillrigt så att det är sämre än utan hjul.

Har själv Canon PowerShot SX10 IS, och dess kamerahus är till storlek jämfört med 550D bara lite mindre. Och det hjulet jag har där att bläddra med är nog inte alls litet eller pillrigt. Har inte provat g11, scroll, men det som är på SX10/Sx20/SX1 är inte alls litet.

Har inte provat nån sån, men jag har en G11, så där vet jag hur bra det är. Eller snarare sagt inte är.
Efter en timmes frustration gav jag bort G11:an till dottern.

Har själv Canon PowerShot SX10 IS, och dess kamerahus är till storlek jämfört med 550D bara lite mindre. Och det hjulet jag har där att bläddra med är nog inte alls litet eller pillrigt. Har inte provat g11, scroll, men det som är på SX10/Sx20/SX1 är inte alls litet.

Ok, det är inmatningshjulet i sig du menar. De kameror du hänvisar till har alla ett (bakre) inmatningshjul, 550D har också ett (vid avtrycket) inmatningshjul. Det är således bara placeringen som skiljer, funktionen är den samma.

Nu valde du att utelämna tillräckligt mycket av sanningen för att det du skrev ska kunna kvalificera sig som lögn.

Finessen med kamerorna är att de har två hjul, ett framtill och ett baktill. De har delvis olika roller, delvis samma. De har placeringar och implementeringar som gör dem mycket lättanvända.
En kamera som 550D har bara ett hjul, framtill. Genom att man inte kan kombinera med ett bakre hjul tappar man en del av finessen även med det främre. G11 har också bara ett, men det är kombinerat med tryckknappar á la 550D, och dessutom på ett sådant sätt att det är näst intill oanvändbart.

Nu valde du att utelämna tillräckligt mycket av sanningen för att det du skrev ska kunna kvalificera sig som lögn.

Det var i sanning ett kraftigt påhopp, utan att ens hänvisa till vad som var fel med det jag skrev. Men du kanske avsiktligt utelämnade detta för att du själv inte skulle bli beslagen med lögn. :-(

Finessen med kamerorna är att de har två hjul, ett framtill och ett baktill. De har delvis olika roller, delvis samma. De har placeringar och implementeringar som gör dem mycket lättanvända.
En kamera som 550D har bara ett hjul, framtill. Genom att man inte kan kombinera med ett bakre hjul tappar man en del av finessen även med det främre. G11 har också bara ett, men det är kombinerat med tryckknappar á la 550D, och dessutom på ett sådant sätt att det är näst intill oanvändbart.

Nu var det en jämförelsen med Canons kompaktkameror jag svarade på, ingen av kompaktkamerorna har dubbla inmatningshjul.

Sedan tolkade jag ursprungsfrågan som varför det inte går att bläddra igenom bilderna med ett inmatningshjul istället för knapparna, vilket jag påpekade faktiskt går (även om inmatningshjulet har en annan placering). Att det sedan är mycket smidigare att manövrera en kamera med två inmatningshjul är en helt annan diskussion.

Nästa gång kan det vara läge att läsa hela inlägget innan du trycker på svarsknappen.

Senast ändrad:
Jaså, du. Jag fattade det som att tråden huvudsakligen handlade om en jämförelse med 7D och liknande, vilket också var den utgångspunkt jag skrev från. Men jag konstaterade att det gjorde inte du, vilket var det jag menade med konstaterandet (inte påhoppet) om att du utelämnade väl mycket för att det skulle bli en relevant kommentar.
Med det främre hjulet vill man i regel rulla i någon annan enhet än en bild i taget. Utan två hjul kan man inte göra bägge delar utan att ändra inställningar. Pyttekameror som G11 är så mycket pillrigare att hantera i det här avseendet att det är tämligen poänglöst att jämföra med dem.

550d eller 7d

Själv funderar jag på att köpa antingen en Canon eos 550d eller en 7d, och objektiven Sigma 30/1.4 DC HSM samt Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM.

Väljer jag 550D kostar detta ca 22000 kr och med 7d ca 30000 kr.

Jag vill kunna ta bra bilder/film. Men är det då värt att betala 8000 kr mer för att få en 7d, och är ovan nämnda objektiv ett bra val till dessa kameror?

Om du inte tänker ge dig på sport/action, eller vill ha ett "rejälare" kamerahus, kan du spara pengarna och köpa en 550D.

Jag vill allt det där och köpte tveklöst 7D.

Och vad han siktar på.

Sitter fokus rätt ser du ingen skillnad. Det finns nog ingen skillnad.
Men är det svårt att fokusera ökar chansen att ligga rätt med 7D, under förutsättning att fotografen begriper sig på att bäst använda myllret av AF-inställningar.
Om det rör sig snabbt och oberäkneligt ökar sannolikheten att 7D, som når åtta bilder i sekunden, lyckas träffa ett bra tillfälle, jämfört med en kamera som orkar knappt hälften.

ANNONS
Götaplatsens Foto