Annons

EOS 5D - Inställning för RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

NPA

Aktiv medlem
Såvitt jag förstår så händer inte mycket med inställnigarna man gör i sin kamera när man plåtar i RAW. Undantaget är exponering, bländare och slutartid. Att justera WB, färger, kontrast etc i kameran när man plåtar RAW är överflödigt, eller? För det är just detta jag funderar kring. Kan man påverka RAW filerna i kameran så att det verkligen gör skillnad när man sedan jobbar med bilden i datorn?

Anledningen till frågan är att jag bl a funnit en sajt från en äventyrsfotograf i staterna som kalibrerar om WB:n, färgerna och kontrasterna varje halvtimme (!) när han plåtar, särksilt under "the golden hour". Han, liksom jag, plåtar i RAW. Men man kan ju justera färger, kontraster och vitbalansen när bilderna kommit in i datorn, påverkar detta då slutresultatet av bilden?

Många program som "framkallar" raw-filerna kan använda kamerans inställningar för vb mm. Fast att göra som fotografen du refererar till verkar lite onödigt.

Enda anledningen jag ser är just att du kan standardmässigt applicera "shooting conditions" på dina bilder. Då blir kanske de allra flesta rätt utan att du behöver göra någon efterbehandling manuellt, utan du kan köra ett script eller recept över en hel radda med bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto