NPA
Aktiv medlem
Såvitt jag förstår så händer inte mycket med inställnigarna man gör i sin kamera när man plåtar i RAW. Undantaget är exponering, bländare och slutartid. Att justera WB, färger, kontrast etc i kameran när man plåtar RAW är överflödigt, eller? För det är just detta jag funderar kring. Kan man påverka RAW filerna i kameran så att det verkligen gör skillnad när man sedan jobbar med bilden i datorn?
Anledningen till frågan är att jag bl a funnit en sajt från en äventyrsfotograf i staterna som kalibrerar om WB:n, färgerna och kontrasterna varje halvtimme (!) när han plåtar, särksilt under "the golden hour". Han, liksom jag, plåtar i RAW. Men man kan ju justera färger, kontraster och vitbalansen när bilderna kommit in i datorn, påverkar detta då slutresultatet av bilden?
Anledningen till frågan är att jag bl a funnit en sajt från en äventyrsfotograf i staterna som kalibrerar om WB:n, färgerna och kontrasterna varje halvtimme (!) när han plåtar, särksilt under "the golden hour". Han, liksom jag, plåtar i RAW. Men man kan ju justera färger, kontraster och vitbalansen när bilderna kommit in i datorn, påverkar detta då slutresultatet av bilden?