Annons

EOS 5D mark 2 - full manuell kontroll vid HD-filmning [uppdaterad firmware]

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var värst. Japanerna som generellt brukar vara mycket för principen "Har modellen kommit ut är det för att den är färdig".
Om användarna tycker något fattas brukar de få vänta till nästa modell.

Personligen tror jag att detta är ett (för konsumenterna) bra resultat av att Canon är om inte skakat, så i alla fall omskakat, av Nikons prestationer på senare tid. Sånt tenderar att göra en "kaxig" tillverkare mer ödmjuk inför kundernas önskemål.

kanon

Visste inte om detta. Tack för infon. Det gläder också mig. Det gör verkligen filmfunktionen ännu mer värdefull. Jag kör ju långa gluggar så där har det ändå blivit ett mycket litet skärpedjup med en bra bakgrund som följd, men detta gör det ju ännu bättre. Och ökasr kreativiteten och möjligheterna med även kortare brännvidder. Skitkul, helt enkelt.

PS. Har skaffat en konverteringssdladd så min Sennheiser-mik går att koppla till 5 Dn. Ljudet blir bra!

För mig som (i dagsläget) inte filmar med 5D Mark II så är fixen i punkt 2 en glad överraskning:

Firmware Version 1.1.0 incorporates the following improvements and fixes.

1. Includes a function to enable the manual exposure setting when shooting movies. *For details on how to use this function, please download the PDF files from the bottom of this page.
  2. Disables the function of the depth-of-field preview button when images are played back or when the menu screen is displayed on the LCD panel.
  3. Fixes a phenomenon where the peripheral illumination of images cannot be properly corrected, even if the images were captured with the lens peripheral illumination correction function set to Enable. *Digital Photo Professional software version 3.6.1 or later (for Windows and Macintosh) can be used to automatically correct the peripheral illumination of RAW and JPEG images that were captured in the Peripheral illumination correction setting with cameras that have Firmware Version 1.0.7 or earlier.
  4. Fixes the algorithms of the Auto Lighting Optimizer function when Custom Function C.Fn II-3 Highlight tone priority is enabled.
  5. Fixes incorrect indications on the Arabic, Romanian, Spanish, and Ukrainian menu screens.
  6. Changes the battery information displayed on the camera when using the optional Battery Grip BG-E6.

För mig som (i dagsläget) inte filmar med 5D Mark II så är fixen i punkt 2 en glad överraskning:

Håller med, det tog mig skitlänge att komma på att det var det som gjorde att skärmen slocknade när jag skulle chimpa. Superbra att dom fixade det.

Har testat filma lite nu på morgonen och det här är verkligen så som det skulle funkat från början. Det blir skitbra. Det kreativa friheten är total. Men visst det är svårare om man skall "familjefilma" det blir mycket skruvande på rattar för att få bra exponering, men å andra sidan så kan man filma mycket mycket snyggare i dagsljus! Superbra!

Nu saknas bara 24p.

Håller med, det tog mig skitlänge att komma på att det var det som gjorde att skärmen slocknade när jag skulle chimpa. Superbra att dom fixade det.

Har testat filma lite nu på morgonen och det här är verkligen så som det skulle funkat från början. Det blir skitbra. Det kreativa friheten är total. Men visst det är svårare om man skall "familjefilma" det blir mycket skruvande på rattar för att få bra exponering, men å andra sidan så kan man filma mycket mycket snyggare i dagsljus! Superbra!

Nu saknas bara 24p.

Nån som hittat nån bra konvertering till 24p?

Det var värst. Japanerna som generellt brukar vara mycket för principen "Har modellen kommit ut är det för att den är färdig".
Om användarna tycker något

Jepp. Men Eos 5D ska leva i 2-3 år och att då inte göra filmfunktionen så bra som de bara kan kan stå dem dyrt i längden.

Uppenbarligen prioriterade Canon inte att stoppa in filmfunktion i Eos 50D. Den ska ju ändå bara leva i 12-18 månader. Troligen 12.

Det kan ju vara därför, förstås. De föll ju till föga och införde fokuspunktval med joysticken (det självklara reglaget för den funktionen) på 1D Mark III efter att den lanserats, så det har ju inträffat förr att de tillfört funktioner. 1D-serien har ju också en längre förväntad tid mellan uppgraderingarna.

Om inte 60D får video blir jag förvånad, däremot. Kanske videokvalité i stil med 500D men funktionalitet i stil med 5D, om de nu ska göra någon skillnad enligt hackordningen.

Om inte 60D får video blir jag förvånad, däremot. Kanske videokvalité i stil med 500D men funktionalitet i stil med 5D, om de nu ska göra någon skillnad enligt hackordningen.

Kvaliteten på 60D-filmen kan bli lika skarp som 5D Mark II om de har en tillräckligt kraftig processor i kameran.

Ja, men de kanske inte låter den bli det.
Marknadssegmentering kallas det, tror jag.

Tyvärr är Canon bland de värsta på att strypa funktioner. Men de verkar ha lärt sig på senare tid att det viktiga är inte att skydda sig mot att någon köper en billigare Canon utan att skydda sig mot att de väljer Nikon. många strypningar försvann från 450D till 500D.

Jag tror inte att Canon vill ge 60D medvetet dålig filmkvalitet. Men man kan alltid behöva prioritera processoranvändningen.

Canon brukar ofta göra två konsumentkameror på samma plattform, 350D/400D; 20D/30D; 450D/500D och 40D/60D. Jag tror att vi kommer få se en 60D som bygger på 5D Mark II. Det innebär samma batteri som 5D Mark II. Men på vissa punkter kan 60D säkert bli bättre. Kanske får nyare och snabbare processor.

Nu har 5D alltså allt som jag skulle vilja ha på min D700 (rörande filmning alltså, ok då, kanske 24p oxå)! Tack vare det här firmwaret är jag om möjligt ännu lite avundsjukare ;-)

Tyvärr känns det som en uppföljare till D700 är långt bort, den är väl inte ett år gammal ännu. Hoppas bara att Nikon inte gör nån sugimplementation av filmfunktionen, den måste vara minst lika bra som 5D, Nikon har väl inte samma erfarenhet inom rörliga bilder men jag vet inte hur mycket som krävs...

Hur som helst: Grattis till er som kör Canon!

ANNONS
Götaplatsens Foto