Jag har tittat noga på egna bilder tagna vid olika iso med 5DMkII och vid olika ljusförhållanden. Finner inget direkt att erinra ang det brus du tycker dig uppleva.
40D är förresten en utmärkt kamera med ungefär samma pixeldensitet som 5DMkII.
Som jag och många andra har skrivit tidigare i flera trådar: Att stirra på skärmen i 100% eller större magnifikation kan lura en något otroligt. I lyckliga fall och med ett vant bedömningsöga kan det ge en fingervisning om hur en kamera beter sig och ibland är det förvisso nödvändigt. Men du har inget att oroa dig för.
Just nu finns det ingen annan kamera som är mer brusfri vid högre iso än 5DmkII och har mer än 20 mp vid 24x36. Inte ens Nikon D3x. Redan föregångaren 5D var bra, men MkII är bättre därvidlag. Sedan fattar jag inte riktigt varför "alla" är så brusfixerade. Det är först när det s k bruset hackar sönder detaljer och gör att filerna inte går att skärpa utan att krackelera som det är riktigt störande.
Ta en välexponerad bild vid iso 1600 interpolera den så den motsvarar 60x90 vid 300dpi och låt en bra firma göra en print av den. Du kommer att bli förvånad över hur mycket skärmen har "ljugit".
Mvh/Lennart