Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5D MARK II Brus

Produkter
(logga in för att koppla)
+1...

Mycket tjafs om diagram hit och dit. Frågan är om en sate av er skulle se någon skillnad? Man undrar hur många av de här redovisningskrigarna som faktiskt också lyckas jobba heltid med fotografering för att de är duktiga.

Själv så anser jag att det ena inte utesluter det andra. Jag uppskattar Lennarts, Mikael och Joakims mfl, tekniska utläggningar oerhört mycket.... Tackar och bockar och fortsätt gärna....

Jag har tittat noga på egna bilder tagna vid olika iso med 5DMkII och vid olika ljusförhållanden. Finner inget direkt att erinra ang det brus du tycker dig uppleva.

40D är förresten en utmärkt kamera med ungefär samma pixeldensitet som 5DMkII.

Som jag och många andra har skrivit tidigare i flera trådar: Att stirra på skärmen i 100% eller större magnifikation kan lura en något otroligt. I lyckliga fall och med ett vant bedömningsöga kan det ge en fingervisning om hur en kamera beter sig och ibland är det förvisso nödvändigt. Men du har inget att oroa dig för.

Just nu finns det ingen annan kamera som är mer brusfri vid högre iso än 5DmkII och har mer än 20 mp vid 24x36. Inte ens Nikon D3x. Redan föregångaren 5D var bra, men MkII är bättre därvidlag. Sedan fattar jag inte riktigt varför "alla" är så brusfixerade. Det är först när det s k bruset hackar sönder detaljer och gör att filerna inte går att skärpa utan att krackelera som det är riktigt störande.

Ta en välexponerad bild vid iso 1600 interpolera den så den motsvarar 60x90 vid 300dpi och låt en bra firma göra en print av den. Du kommer att bli förvånad över hur mycket skärmen har "ljugit".

Mvh/Lennart

Orsaken till att jag vill ha mindre brus är för att kunna öka mängden foton som kan bli aktuella för microstocksiter. Jag har väldigt många väldigt bra foton som aldrig kommer att godkännas hos t.ex. istock pga brus..

Orsaken till att jag vill ha mindre brus är för att kunna öka mängden foton som kan bli aktuella för microstocksiter. Jag har väldigt många väldigt bra foton som aldrig kommer att godkännas hos t.ex. istock pga brus..

Det finns ju utmärkta brusreduceringsprogram som gör vilken bild som helst "istockslät". Frågan är väl bara om dina väldigt bra foton är lika bra då.

Sen torde ju istock vara totalt insnöade om dom idag letar brus med en lupp på 10x på bilder från dagens kameror jämfört med den 5x lupp som använde på bilder från gårdagens.

Senast ändrad:
Det finns ju utmärkta brusreduceringsprogram som gör vilken bild som helst "istockslät". Frågan är väl bara om dina väldigt bra foton är lika bra då.

Sen torde ju istock vara totalt insnöade om dom idag letar brus med en lupp på 10x på bilder från dagens kameror jämfört med den 5x lupp som använde på bilder från gårdagens.

Har du några bra tips på brusreduceringsprogram eller plugins rak arm som inte kostar skjortan?

iStock har hittat chrom.ab. och brus som jag inte kan hitta.. Jag brukar iofs bara använda Lightrooms inbyggda brudreducering eller "reduce noise" i PS, de är väl inte de bästa i världen kanske.

Har du några bra tips på brusreduceringsprogram eller plugins rak arm som inte kostar skjortan?

iStock har hittat chrom.ab. och brus som jag inte kan hitta.. Jag brukar iofs bara använda Lightrooms inbyggda brudreducering eller "reduce noise" i PS, de är väl inte de bästa i världen kanske.

Ska du ha bästa bildkvalitet från 7D så är det idag bara rå och DPP som gäller och där har du utmärkt brusreducering alldeles gratis men har du lagt ut en massa pengar på en 7D så NeatImage ett bra brusreduceringsprogram som kostar droppen av kameran och som du kan använda i finliret i PS på slutet.

Lightroom med betaprofilen för 7D ska du nog inte hoppas på för där skapas nån konstig knottrighet av nåt som inte ens är brus. Tycker ibland även mej se den "knottrigheten" i filer från 50D trots en skarp profil i Lightroom. Själv tror jag inte Lightroom/ACR hanterar tätpixliga kameror speciellt bra...ännu.

Förresten! Med den brusnoja istoch verkar ha så borde ju dom tillhandahålla ett bra brusreduceringsprogram gratis!

Senast ändrad:
Ska du ha bästa bildkvalitet från 7D så är det idag bara rå och DPP som gäller och där har du utmärkt brusreducering alldeles gratis.

Lightroom med betaprofilen för 7D ska du nog inte hoppas på för där skapas nån konstig knottrighet av nåt som inte ens är brus. Tycker ibland även mej se den "knottrigheten" i filer från 50D trots en skarp profil i Lightroom. Själv tror jag inte Lightroom/ACR hanterar tätpixliga kameror speciellt bra...ännu

Nu är det 5D2 jag har men... Jag har kört LR i drygt ett år tror jag, och när jag för ett år sen jämförde bildkvalitén på exporter från DPP och LR så "vann" LR i mitt tycke. Har DPP förbättrats under det senaste 1-1,5 året?

Nu är det 5D2 jag har men... Jag har kört LR i drygt ett år tror jag, och när jag för ett år sen jämförde bildkvalitén på exporter från DPP och LR så "vann" LR i mitt tycke. Har DPP förbättrats under det senaste 1-1,5 året?

Ursäkta! Men byt ut 7D mot 5DII ovan så gäller det oxå förutom "knottrigheten".

Och komplettera gärna med NeatImage eller nåt liknande...

Ta en titt på LR3 Beta som finns att ladda ner gratis och fungerar fram till uppgraderingen kommer någon gång i mars-april.
Det verkar finnas andra profiler till kamerorna nu än i LR2,5. De är klart bättre. Bilderna ges den gamla raw-renderingen initialt men genom att klicka på varningstriangeln ovanför histogrammet får man den nya.
Det är stor skillnad i brus och upplösning.
Även brusreduceringen är förbättrad.
Sedan finns det en mängd andra förbättringar också men de kan ni läsa om hos Adobe.

Kan bara hålla med föregående talare. LR 3 Beta gjorde underverk för min 5D MkII och en lånad 7D. Särskilt 7D tjänade stort på LR 3.

ANNONS