Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 7D MkII vs. 5D MkII vs. 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

andretillaeusfoto

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har nu haft min EOS 7D i snart 4 år och tittar lite på att uppgradera mig. Jag har gått från att fota mycket sport, främst motorsport, till att fota mer porträtt och landskap, och min senaste fetisch har blivit att fota kväll och nattetid. Jag filmar även en hel del.
Jag skulle påstå att 80% av gångerna jag fotograferar använder jag mig av exponeringstider på 10s och uppåt.
Jag har försökt att läsa på lite om 7D MkII och har förstått att den likt den äldre varianten är en utmärkt allroundkamera, något som verkligen tilltalar mig med denna kamera är uttag för hörlurar samt att jag vet att autofokusen är toppklass.

Mitt dilemma är att fullformat har börjar tilltala mig mer och mer, därför har jag tittat på både 5D MkII samt 6D (5D MkIII behöver vi inte ens diskutera då den är alldeles för dyr).
Det jag är rädd för är att jag kommer att ta ett stort steg ner från min nuvarande 7D när det gäller autofokusen, är detta något att oroa sig för?

Vad är skillnaderna mellan 6D och 5D MkII?
Hur presterar dessa tre kameror i lågt ljus?
Hur stor skillnad spelar fullformat?

Risken finns att detta inlägget blev lite spretigt, men jag hoppas att ni förstår vad jag behöver hjälp med.

Mvh
Andre Tillaeus

Jag hade utan tvekan valt 6D eftersom den har en modernare sensor. 6D-huset är dessutom mindre och lättare vilket man uppskattar efter att ha fotat en hel dag. Jag har själv en 5DIII som jag är väldigt nöjd med, förutom vikten. 7Dii hade jag inte övervägt eftersom den inte har full storlek på sensorn.

Om du främst fotar porträtt och landskap är inte autofokusen kritisk. Till porträtt använder du bara mittpunkten på ögat och i skogen antar jag att du kör manuell fokus.

Med tanke på vad du fotar så är 6D ett utmärkt alternativ. Ärligt talat är inte AF nå´n direkt katastrof...
ISO egenskaperna på 6D är grymma!!!

Till porträtt använder du bara mittpunkten på ögat

När jag fotar just porträtt så vill jag ofta använda någon av de yttre fokuspunkterna, speciellt i stående format. Där har faktiskt 6D en av sina svagheter - fokuspunkterna är ganska "centrerade" och manövreringen av dem är inte så enkel som t ex på 5Dmk3 (och 7D om jag minns rätt).

Detta sagt, jag tror också 6D är rätt val, speciellt om TS kan behålla sin 7D - då blir det en bra kombination där 7D kan användas för sport och fågel och 6D till allt annat.

Vad gäller AF prestanda så tycker jag 6D funkar bra till det mesta och bildkvalitén i dåligt ljus är påtagligt bättre på 6D än 7D.

Litet tillägg. Jag tycker filmningen är klart bättre på 5DII än på 6D.
6D ger ofta rätt ful moiré, vilket sällan 5D gör.
I övrigt är 6D bättre på allt.
Vad gäller 6D håller jag med om AF. Använder tyvärr sällan annat än mittpunkten vad gäller AF, då dom ofta fallerar. Mittpunkten är dock grym. Tyckte ni att den tom var bättre i riktigt dunkel miljö mot 5D3

Med tanke på vad du fotar så är 6D ett utmärkt alternativ. Ärligt talat är inte AF nå´n direkt katastrof...
ISO egenskaperna på 6D är grymma!!!

Inte nån direkt katastrof? Det där vill jag veta mer om du jag planerar att åter skaffa FF igen.
Jag fotograferar fordon i rörelse såsom Bussar och Tåg.

Inte nån direkt katastrof? Det där vill jag veta mer om du jag planerar att åter skaffa FF igen.

Jag har haft en 6D och tycker det beror på hur du fotograferar, använder man främst mittpunkten så tyckte jag autofokus fungerade bra men för motiv i rörelse och av mindre storlek, som fåglar i flykt hjälper fler och tätt liggande fokuspunkter mig väldigt mycket.

Jag har inte använt 6D så mycket till fordon men jag tror inte du kommer ha några problem. Som sagt är mittpunkten bra - och det är väl den man brukar använda till sådana motiv. Tåg och bussar är ju dessutom rejäla saker som rör sig förutsägbart.

Om jag förstår rätt så har du använt olika kompakter för att fota dina fordon. Det kommer garanterat att var lättare med en 6D tack vare bra sökare och bättre AF (än vad kompakter har).

Jag är övertygad om att en 6D kommer vara en förbättring jämfört med vilken kompakt som helst.

Enda "problemet" är väl att hitta optik som är rätt och inte spränger budgeten!

Hej!
Jag har nu haft min EOS 7D i snart 4 år och tittar lite på att uppgradera mig. Jag har gått från att fota mycket sport, främst motorsport, till att fota mer porträtt och landskap, och min senaste fetisch har blivit att fota kväll och nattetid. Jag filmar även en hel del.
Jag skulle påstå att 80% av gångerna jag fotograferar använder jag mig av exponeringstider på 10s och uppåt.
Jag har försökt att läsa på lite om 7D MkII och har förstått att den likt den äldre varianten är en utmärkt allroundkamera, något som verkligen tilltalar mig med denna kamera är uttag för hörlurar samt att jag vet att autofokusen är toppklass.

Mitt dilemma är att fullformat har börjar tilltala mig mer och mer, därför har jag tittat på både 5D MkII samt 6D (5D MkIII behöver vi inte ens diskutera då den är alldeles för dyr).
Det jag är rädd för är att jag kommer att ta ett stort steg ner från min nuvarande 7D när det gäller autofokusen, är detta något att oroa sig för?

Vad är skillnaderna mellan 6D och 5D MkII?
Hur presterar dessa tre kameror i lågt ljus?
Hur stor skillnad spelar fullformat?

Risken finns att detta inlägget blev lite spretigt, men jag hoppas att ni förstår vad jag behöver hjälp med.

Mvh
Andre Tillaeus

Har alla tre.

5D III & 6D är klart bäst på höga ISO (lågt ljus). Kör man jpg direkt ur kameran är dock 7DII relativt bra upp till ISO 1600-3200 (du kan få samma resultat av RAW i efterbehandlingen). 5D III & 6D är dock bättre redan på låga ISO.

I vårt svenska väder, förutom på sommaren, så är 5D III och 6D mer användbara. Det hela beror dock givetvis på objektiven, kör du med objektiv med bländare < = F2.8 så ligger du ofta på ISO tal som är rimligt låga även för 7D II. (inomhus i dåligt ljus så är givetvis 5D III & 6D en fördel)

6D är marginellt bättre än 5D III på ISO över 3200-6400 men det är frågan om det i praktiken spelar någon roll. Du får pixel granska på 100% för att se någon se någon större skillnad.

5D III & 7D II har klart bättre AF än 6D. Alla som säger att AF på 6D suger överdriver dock en hel del. 6D klarar av det mesta men givetvis så är 7D II & 5DII bättre lämpade till rörliga motiv osv. Jag har dock inga problem att fotografera hästhoppningar, springande barn motocross, fåglar osv med 6D. Givetvis är 5D III och framförallt 7D II bättre eftersom de har bättre och modernare AF och den senare klarar även av 10fps

6D har WIFI & GPS (finns en variant utan) om man nu gillar det och 7D II har GPS. 5DIII har varken WIFI eller GPS.

7D II & 5D III har bland annat bättre vädertätningar, kraftigare hus, fler C lägen och dubbla kortplatser. 6D är dock lättare.

7D III har även en hel del nya funktioner som tex intervall/ bulb timer, flicker varning, mer information i sökaren osv...

Min favoriter är dock 5D III & 6D. Mest beroende på att jag upplever AF som säkrare (trots det att 7DII på pappret borde vara bättre) samt att jag upplever bildkvalitén som ett snäpp bättre än bilderna från 7D II. Det betyder dock inte att jag inte uppskattar 7DII. Det är en fantastik kamera med superb AF och bra bildkvalité.

Valet mellan husen beror nog mer på behov, ekonomi och vilka funktioner man har behov av/ prioriterar. I ditt fall hade jag nog gått på 6D eller 5D III på grund av den bättre bildkvalitén och högre ISO prestandan. 6D känns som perfekt för dina behov..

P.S Nya versioner av 5D III & 6D kommer förmodligen att komma under 2016.

ANNONS
Götaplatsens Foto