Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Eos 7D shutter speed-problem?
- Trådstartare Kalepj
- Start datum
Alagazam
Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har upptäckt en sak som jag inte blir klok av. Om jag har en slutartid på 1/200 och fotar utomhus så tar den förmodligen 8 bilder/s. Men fotar jag inomhus och det är något dämpande ljus så är det snarare 4 bilder/s. Varför blir det på detta viset?
Skumt. Jag känner inte igen det där.
Du har inte råkat ställa in någon automatik i kameran som orsakar fenomenet?
Eller kan det ha med autofokusmetod att göra? Jag tänker om det är svårt för kameran att hitta fokus i svagt ljus. Servo kanske?
dosken
Aktiv medlem
Jag tror det är ett vanligt fenomen på 7D (även på min) att den går ner på 4-5 fps vid dåligt ljus, även om du satt en snabb slutartid manuellt, fokuserar manuellt och stängt av så mycket brusreducering som det går. Det är säkert någon tvångs-brusreducering som inte går att komma ifrån...
Kalepj
Ny medlem
Jag tror det är ett vanligt fenomen på 7D (även på min) att den går ner på 4-5 fps vid dåligt ljus, även om du satt en snabb slutartid manuellt, fokuserar manuellt och stängt av så mycket brusreducering som det går. Det är säkert någon tvångs-brusreducering som inte går att komma ifrån...
Förmodligen är det något sånt. Jag har ju pillat runt lite o stängt av vissa funkationer. Men inte testat med manuell fokus. Återkommer..
Alagazam
Avslutat medlemskap
Som jag skrivit tidigare känner jag inte alls igen det där. Jag har fotat i beckmörker och "skjutit av" med maxfrekvensen 8 b/s. Det har jag gjort även med brusreducering på.
Märkligt fenomen eftersom det existerar även vid manuell fokusering.
dosken
Aktiv medlem
Vore i varje fall kul att veta hur även vi andra kan få max-fps i dåligt ljus.
Manualen s 93 säger "Vid fotografering inomhus eller i svagt ljus kan bildfrekvensen för bildserier bli lägre även om du har ställt in en kort slutartid"
Inget om vad det beror på eller hur man kan undvika det om det inträffar.
Även om rawbilderna är stora och brusiga borde man ju kunna bränna av några stycken i alla fall i full hastighet innan bufferten är full?
Manualen s 93 säger "Vid fotografering inomhus eller i svagt ljus kan bildfrekvensen för bildserier bli lägre även om du har ställt in en kort slutartid"
Inget om vad det beror på eller hur man kan undvika det om det inträffar.
Även om rawbilderna är stora och brusiga borde man ju kunna bränna av några stycken i alla fall i full hastighet innan bufferten är full?
Senast ändrad:
apersson850
Aktiv medlem
Detta fenomen är välkänt. Det beror på den nya "sluga" ljusmätningen, iFCL. Inför varje bild som tas utvärderar iFCL alltid samtliga AF-punkter, för att klargöra för sig själv var motivet måhända kan vara i bilden. Detta utnyttjas sedan av algoritmen för evaluerande ljusmätning, för att exponera de viktiga delarna av motivet så bra som möjligt. Så långt är det rimligt.
Konsekvensen av detta blir att i dåligt ljus sjunker serietagningskapaciteten, eftersom det tar längre tid för AF-sensorerna att klargöra fokusläget. Märkligt nog har Canon valt att låta denna mätning utföras, även om man inte använder evaluerande mätning eller om man ställer in exponeringen manuellt. Trots att den inte behövs i något av dessa fall. Det enda sättet jag vet att komma runt den är att trycka på AE-Lock (*). Då är exponeringen låst och kameran bryr sig inte om att mäta om varje bild.
Sen är det en annan sak att dåligt ljus ofta innebär att man ändå inte kan köra med full fart, för då blir bilderna svarta. För övrigt har jag för mig att Canon säger att slutartiden inte får gå under 1/500 s för att kameran ska kunna vidmakthålla full serietagningshastighet. Under 1/250 s får man säkert inte gå, för då ligger man under blixtsynken.
Konsekvensen av detta blir att i dåligt ljus sjunker serietagningskapaciteten, eftersom det tar längre tid för AF-sensorerna att klargöra fokusläget. Märkligt nog har Canon valt att låta denna mätning utföras, även om man inte använder evaluerande mätning eller om man ställer in exponeringen manuellt. Trots att den inte behövs i något av dessa fall. Det enda sättet jag vet att komma runt den är att trycka på AE-Lock (*). Då är exponeringen låst och kameran bryr sig inte om att mäta om varje bild.
Sen är det en annan sak att dåligt ljus ofta innebär att man ändå inte kan köra med full fart, för då blir bilderna svarta. För övrigt har jag för mig att Canon säger att slutartiden inte får gå under 1/500 s för att kameran ska kunna vidmakthålla full serietagningshastighet. Under 1/250 s får man säkert inte gå, för då ligger man under blixtsynken.
apersson850
Aktiv medlem
Blixtarna brukar inte hänga med länge i 8 bilder/s heller.
dosken
Aktiv medlem
Nej för mig räcker en halv sekund eller något mer, och behöver inget större effektuttag/bild. Vill bara att den inte ska vara sämre än 30D på den här punkten...jag har inte mätt men upplever det till 3 max 4 bilder/s jämfört med 5 på 30D under samma förhållanden, typ mingelmörker 
Senast ändrad:
apersson850
Aktiv medlem
Till såna mingelbilder rekommenderar jag 40D istället. Drygt sex bilder per sekund och kostar väldigt lite i förhållande till vad man får nuförtiden.
Kanske Canon tar förnuftet till fånga och firmwarefixar bort problemet när man kör i läge M. Funktionen behövs ju ändå inte då.
Kanske Canon tar förnuftet till fånga och firmwarefixar bort problemet när man kör i läge M. Funktionen behövs ju ändå inte då.
Senast ändrad:
froderberg
Aktiv medlem
För övrigt har jag för mig att Canon säger att slutartiden inte får gå under 1/500 s för att kameran ska kunna vidmakthålla full serietagningshastighet.
Bildhastigheten anges vid 1/500s enligt en standard. Tidigare angav Canon hastigheten vid 1/2000s vilket fick andra tillverkare att protestera.
Eos 40D är angiven till 6,5 bps och Eos 50D till 6,3 bps om jag kommer ihåg rätt. Skillnaden beror just på detta. Egentligen är de lika snabba.
apersson850
Aktiv medlem
Canon helpdesk vet inte vad de pratar om. Det är helt klarlagt att det är iFCL, inget annat, som åstadkommer den här inbromsningen.
Inte heller är det rätt att 40D skulle vara specificerad vid 1/2000 sekund. Det är istället så att Canon valde att ange hastigheten korrekt avrundad till närmsta halva bild per sekund. För detta blev de så hudflängda att när 50D kom avrundade de till närmsta tiondel istället, i rena förskräckelsen. Gör man det för 40D också kommer man fram till samma värde som för 50D, alltså 6,3 bilder/s, oavsett om man kör på 1/2000 eller 1/500 sekund.
Att det spelar betydligt mindre roll om man använder 1/500 eller 1/2000 sekund, jämfört med om man avrundar till tiondelar eller halvor, är dessutom lätt att inse. Det skiljer två storleksordningar däremellan.
Inte heller är det rätt att 40D skulle vara specificerad vid 1/2000 sekund. Det är istället så att Canon valde att ange hastigheten korrekt avrundad till närmsta halva bild per sekund. För detta blev de så hudflängda att när 50D kom avrundade de till närmsta tiondel istället, i rena förskräckelsen. Gör man det för 40D också kommer man fram till samma värde som för 50D, alltså 6,3 bilder/s, oavsett om man kör på 1/2000 eller 1/500 sekund.
Att det spelar betydligt mindre roll om man använder 1/500 eller 1/2000 sekund, jämfört med om man avrundar till tiondelar eller halvor, är dessutom lätt att inse. Det skiljer två storleksordningar däremellan.
dosken
Aktiv medlem
Jag vet fortf inte hur jag kommer runt det, om jag låser exp i t ex Av-läge och sen ställer om till M (som jag vill ha med blixt) så bryr kameran inte sig om denna låsning? Jag får ialla fall ca 4 bild/s.
Klarar kameran 8b/s vid bra ljus ska den även klara det vid sämre ljus tycker jag när allt ställs in så manuellt som möjligt. Får väl beställa en ny firmware
Eller några andra tips ? (förutom att skaffa en 40/50D
)
Klarar kameran 8b/s vid bra ljus ska den även klara det vid sämre ljus tycker jag när allt ställs in så manuellt som möjligt. Får väl beställa en ny firmware
apersson850
Aktiv medlem
Exponeringslåsning fungerar bara i något automatiskt läge, inte i M. Byter du läge släpps exponeringslåset. För det du vill göra finns det såvitt jag vet ingen bot idag, mer än 40D, då.
Någon firmware som fixar detta har jag inte hört talas om, men det behöver ju inte innebära att det inte kan komma en. Någon gång.
Någon firmware som fixar detta har jag inte hört talas om, men det behöver ju inte innebära att det inte kan komma en. Någon gång.
wfrank
Aktiv medlem
Någon har redan nämnt det men har du verkligen stängt av alla extrafunktioner som träder i kraft vid sämre ljus? Det (kan) förutom brusred. vid höga ISO också gälla autolight optimizer som default är på. Testa också bara JPG eller bara RAW om du inte gjort det (om du nu tar både och). Jag har inte märkt någon nergång i bildhastighet ens på mitt Sigma 30/1.4 även med slutartider mkt längre än 1/200, men jag kanske har varit ouppmärksam.
superboy77
Aktiv medlem
Lite roligt, på sidan 93 i manualen står det följande:
Ingen förklaring dock…
Vid fotografering i svagt ljus eller inomhus kan bildfrekvensen för bildserier bli lägre även om du ställt in en kort slutartid.
Ingen förklaring dock…