Annons

EOS D30 med Sigma EF-430ST

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael_H

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis tänkt införskaffa en EOS D30 och testade att använda min Sigma blixt på den. Det fungerade dock inte som jag hade hoppats.
Första gången jag testade så fungerade inte någon TTL alls men jag kunde använda blixten i de manuella lägena. Den slog på 1/1 och 1/16.
Nu skulle jag testa igen och kan inte få den att slå alls.
Den TTLar nu så till vida att den zoomar efter objektivet och AF-lazer assistanten hjälper till. Men den slår aldrig och kameran registrerar aldrig att den använder blixt genom att visa blixtsymbolen.

Den fungerar fint på min vanliga EOS 300.

Någon som vet om det är omöjligt att få denna blixt att fungera med D30? Något jag kan göra/testa?

MVH / Mikael

Hej

Den fungerar inte.

Du måste ha en blixt som klarar e-ttl, den har A-ttl.

E-TTL sänder en förblixt som mätblixt, det kan inte den du provat.

Det är samma med Canon EZ blixtar, de är för de äldre kamrorna.

EOS 5, 300 osv.

Ahh.. ok. Tackar så mycket.

Borde inte de manuella lägena fungera endå? om jag ställer blixten på att slå 1/16 så borde det väl fungera? det gjorde juh det ett tag.

Kan någon föreslå en bra blixt, som kanske fungerar till bägge kamerorna? På jakt efter en som inte kostar för mycket.

MVH / Mikael

Den löser inte ens ut. En workaround är i så fall att köpa en hotsho med PC kontakt, det har jag då jag vill köra helt manuellt med 420EX.

Roine

Tillbaka i tråden igen.

Bara för att klargöra ( ännu en gång.. ) Om jag vill ha en blix som fungerar till både analoga 300 och D30 så skall jag skaffa en canon EX blixt?

MVH / Mikael

En bit tejp över de fyra "extra" kontakterna i blixtskon är också ett effektivt sätt att få en inkompatibel blixt att bli en helmanuell sådan. Eller kör kameran i läge M där åtminstone en 420EZ (som också är endast A-TTL) utlöses finfint i manuellt läge.

ANNONS
Götaplatsens Foto