Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eos,hur vattentålig?

Produkter
(logga in för att koppla)

mblund

Medlem
Hur känsliga är de kameror som inte är tätade mot väta?
Jag funderar nämligen på komplettera mitt eos 50 hus med ett till och står och väljer mellan att köpa ett liknande eller en eos 1. Eos 1:an saknar ju några funktioner och väger ju en hel del mer.

Fotar mycket under vintern och har inte haft några problem med den fastän den har ibland har varit täckt med snö och full av kondens när man har tagit in den. Har jag bara haft tur att den inte har gått sönder eller?

Har nån haft problem att ens kamera har pajat utav snö/regn och vad händer isåfall? Standardkamerorna klarar kanske en hel del, eller?

Hur klara sig objektiven. Det känns som att dom klarar sig bättre.

Eos 300V/ Eos 3

Jag utsatte min 300V för en hård prövning när jag var på färöarna...(alltid regnigt typ) Lät den sitt apå stativ medan jag besteg deras högsta topp. Den blev ordentligt blöt... Men släppte inte in något till filmplanet... och slutade inte fungera. Det största problemet var att optiken, Ett Tamron 28-75/2,8 blev riktigt blött mot slutet av trippen så att vissa bilder blev oskarpa pga vatten fanns inne i optiken. Det är lite svårt att undvika detta då det blåser samtidigt som det regnar... Använde ibland oxå 200/2,8L, men detta släppte inte lika lätt in vatten som Tamronet. Eos 300V:ns display blev lite fläpp mot slutet. Svårt att se vad den egentligen visade. Men kameran fungerade som den skulle.

Lät sedan bussens defroster blåsa på kamera och objektiv och en timme senare så var de torra igen. De verkar med andra ord klara av att bli blöta, bara man torkar dem ordentligt sedan.

Hade oxå en Eos 3:a med, men den lät jag inte sitta på ute i det fria utan den fick mestadels vara i packningen o den blev inte ens påverkad...

Det bör nämnas att mitt Gore-tex ställ släppte igenom vatten under trippen, vilket var första gången jag varit med om. Jag blev dyblöt...

ANNONS
Götaplatsens Foto