Annons

Eos M med 11-22 i svag belysning ger Err60

Produkter
(logga in för att koppla)

Iore117

Aktiv medlem
Jag har fått felmeddelande några gånger nu med min Eos M och EF-M 11-22: Err 60. Jag hade inte tid att skriva av meddelandet ordagrant, ska göra det nästa gång det uppstår.

Felmeddelandet dyker upp vid ungefär samma tillfälle, det är efter att jag fotat nånstans kring 10-20 min rätt intensivt i rätt så dunkel lokal med främst konstljus, natriumlampor, svag lysrörsbelysning etc. Kameran började få svårt att fokusera, sen kom felmeddelandet rätt snart när den inte hittade fokusläge. Vid första tillfället tog jag ur batteriet. Bara med batteriet uttaget i en halvminut försvinner inte felmeddelande. Är batteriet ur nånstans 5-10 min så kan man fota en stund ytterligare innan felet dyker upp igen.
Intressant var att andra gånget felet uppkom så hade jag också mitt andra Eos M-hus med mig. När jag satta 11-22 på det så uppkom Err 60 direkt, utan föregående fotografering.
Vad jag vet så har jag nyaste firmware i hus och objektiv, men det är svårt att hitta exakt uppgift om detta på Canons hemsidor.
Jag har googlar, och letar om detta felet, och ingenstans verkar det bra utrett vad som ligger bakom. Men jag har fotat mycket med 11-22 i bra ljus och aldrig nått problem, felet uppstår (för mig) nu i industrilokaler med dunkel belysning.
Någon som har samma erfarenhet, eller vet mera?

Nu är jag lite besviken på M-systemet som jag tidigare gillat mycket.
 
Det verkar som Err60 orsakas av problem med objektivet ("-The lens movement may be obstructed.") vilket kan förklara varför du får samma problem med olika hus. Har du köpt det nytt eller begagnat, och i så fall finns det några skador på objektivet? Ser det ut att ha blivit stött/tappat? Om inte, så hoppas jag att det är garanti kvar. Du kan även testa att rengöra kontakterna på objektivet (och även kamera), men följ råden på sidan 2 här:
http://www.learn.usa.canon.com/resources/articles/2012/eos_error_msgs.shtml#page2


Felkoder:
http://kbsupport.cusa.canon.com/sys...ONE_OFFSET=&CMD=VIEW_ARTICLE&ARTICLE_ID=54044
 
Tack för inlägget!
11-22 är köpt nytt i Sverige i november, så jag ska ta kontakt med ÅF tänkte jag. Det har aldrig varit tappat, misshandlat eller nått, mest legat fint inpackat i kameraväskan sen det var nytt. Det är väl av den anledning jag blev lite fundersamt över felkoden, och eftersom objektivet fungerar jäkligt bra utom i dåligt ljus.
Eftersom jag har två M-hus och felkoden blir samma på bägge är ju sannolikheten för objektivfel stort.
 
Efter drygt 5 veckor i Linköping är nu objektivet tillbaka. "Linssystemet" är utbytt. Ja, då kan man lätt undra vad som är kvar av gamla objektivet då.
Första enkla bilderna inomhus och utomhus verkar ge bra resultat.Hoppas att det håller i sig.
 
ANNONS