Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos R - A7III - Z6 - DC-S1..Beslutsångest

Produkter
(logga in för att koppla)

Brewmeister

Ny medlem
Hej!

Jag planerar att investera en ny kamera och tanken är att sitta och beställa redan ikväll.

Jag har spenderat flera timmar framför olika Reviews på Youtube, men alla har så olika rekommendationer.

Mina ändamål kommer i huvudsak bestå utav film, men givetvis vill jag kunna fota som vanligt utan kompromisser.

Jag har tidigare alltid fotat motorsport och körde då med en Canon Eos 7d mark ll, men sålde hela utrustningen och
kommer nu att behöva börja om på ruta 1. (Mao helt tomhänt)

De kameror som jag har kikat på är:

1. Canon Eos R

2. Sony A7lll

3. Nikon Z6

4. Panasonic Lumix DC-S1

Vill helst inte spendera mer än ~ 32 000:- och bla Rajala har ju paketlösningar med objektiv under min budget.

Mer gluggar kommer att inköpas med tiden.

Obs, jag är väl medveten om att det släpps nya grejor, så som Canon R5 och R6.
Men dessa hamnar tyvärr utanför min budget.

Skulle verkligen uppskatta era åsikter, då detta är lika jobbigt som att välja kulör på en ny bil..

Senast ändrad:
Eos R är nog inget vidare för video, där är A7iii och Z6 bättre (de nya R-kamerorna är väl däremot riktigt bra). Z6 ska vara bättre på video än A7iii och i några avseenden bättre på annat och i vissa avseenden sämre.

Jag har själv en A7iii och har egentligen bara ett större klagomål, bildstabilisatorn som inte motsvarar dagens standard. Då det gäller tillgång till prisvärd optik är väl Sony bäst för tillfället med Tamrons objektiv, som förvisso ska komma även till Nikon i något skede. Om man räknar med minneskort och optik tror jag att Sony kanske billigare än Nikon. I vilket fall sim helst är det klart lönt att köpa begagnat.

Det finns nog inget klart svar på frågan.

Eos R är nog inget vidare för video, där är A7iii och Z6 bättre (de nya R-kamerorna är väl däremot riktigt bra). Z6 ska vara bättre på video än A7iii och i några avseenden bättre på annat och i vissa avseenden sämre.

Jag har själv en A7iii och har egentligen bara ett större klagomål, bildstabilisatorn som inte motsvarar dagens standard. Då det gäller tillgång till prisvärd optik är väl Sony bäst för tillfället med Tamrons objektiv, som förvisso ska komma även till Nikon i något skede.

Det finns nog inget klart svar på frågan.
Sökaren i A7 III har lägst upplösning av de tre och ser i mitt tycke inte särskilt kul ut.

Eos R har brister gällande 4K där det är en kraftfull beskärning samt att det bara går att spela in i hd vid slowmotion. I övrigt är den verkligen smidig för film med dpaf, bra skärm, bra evf och c-log mm. Beroende på vilka linser du tänkt dig så kan avsaknaden av ibis bli kännbar. Jag filmar gärna med RF 24-105 4L is som tillsammans med digital stabilisering ger riktigt bra resultat. Du kommer kunna göra fin video oavsett vad du väljer. Mitt tips är att även tänka långsiktigt vilket märke du tror kommer tilltala dig mest framöver. Det går ju att utläsa en del mer generella skillnader mellan företagen och vad de prioriterar.

Hade det varit sista kamerahuset jag fick köpa i livet skulle z6 blivit mitt val gällande video.

Tack för alla svar.

Efter ytterligare mer efterforskning så blir det en Z6.

Har spanat på Nikon Z6 essential movie kit, där man får med det mesta som jag annars hade köpt löst..men då behövs även ett objektiv och där spricker budgeten!

Får kika lite på vad för lösningar det finns 👍

Hej!

Jag planerar att investera en ny kamera och tanken är att sitta och beställa redan ikväll.

Jag har spenderat flera timmar framför olika Reviews på Youtube, men alla har så olika rekommendationer.

Mina ändamål kommer i huvudsak bestå utav film, men givetvis vill jag kunna fota som vanligt utan kompromisser.

Jag har tidigare alltid fotat motorsport och körde då med en Canon Eos 7d mark ll, men sålde hela utrustningen och
kommer nu att behöva börja om på ruta 1. (Mao helt tomhänt)

De kameror som jag har kikat på är:

1. Canon Eos R

2. Sony A7lll

3. Nikon Z6

4. Panasonic Lumix DC-S1

Vill helst inte spendera mer än ~ 32 000:- och bla Rajala har ju paketlösningar med objektiv under min budget.

Mer gluggar kommer att inköpas med tiden.

Obs, jag är väl medveten om att det släpps nya grejor, så som Canon R5 och R6.
Men dessa hamnar tyvärr utanför min budget.

Skulle verkligen uppskatta era åsikter, då detta är lika jobbigt som att välja kulör på en ny bil..
Det blir nog svårt att få ett subjektivt omdöme då inte många använt alla fyra alternativen. Jag kan dock varmt rekommendera Z6 som är en mycket prisvärd fullformatskamera utan spegel. Trotts hög prestanda är den lättskött, har låg vikt och tar ganska lite plats i kameraväskan. Z-objektiven börjar dessutom bli rätt många på marknaden nu. Flera sådana kommer också. Du har dessutom tillgång till alla Nikons F-gluggar via FTZ-adapten.
Jag har själv använt Z6 under något år och är fortfarande förtjust i kameran men har ändå bytt bort den mot en Z7 som har en sensor med högre upplösning men är i övrigt i princip likadan som Z6.
(DC-S1 skulle jag inte välja på grund av att den väger ganska mycket, över 1 kg!)

Får önska lycka till med en spännande botanisering i kameradjungeln.

Alltid svårt att välja kamera i vissa segment. Tycker att denna jämförelse på Dpreview ger en hel del information beträffande de kameror du är intresserad av. Jag valde Sony A7III för drygt ett år sedan och då kanske det var lite enklare. Ergonomin kunde varit bättre men jag uppskattar att den är kompakt, vidare finns idag mängder av optik att tillgå.

Köpte hos e-infinity.eu och sparade `massor´.

/Stephan

Tack för alla svar.

Efter ytterligare mer efterforskning så blir det en Z6.

Har spanat på Nikon Z6 essential movie kit, där man får med det mesta som jag annars hade köpt löst..men då behövs även ett objektiv och där spricker budgeten!

Får kika lite på vad för lösningar det finns 👍

Ett bra val, jag skulle nog välja Z6 över A7iii idag också, trots att A7iii också har en del styrkor. Fast de nya Canonerna ser fina ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto