Annons

EOS20D klarar inte 4 Gb compact flash !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla dessa datanördar vet ju hur det verkligen förhåller sig. Undertecknad är en av dem.

Vad jag vet, men inte så många andra än, är att w2k-problemet var löjligt litet. Det verkliga senariot infaller förståss år 2048 som i alla datasnillars öga är exakt 2k.

Ni är härmed varnade!

Alla dessa datanördar vet ju hur det verkligen förhåller sig. Undertecknad är en av dem.
Räcker upp en hand. Jo, det var ju så att jag började på Vectrex och andra tv-spel, sen gick det snabbt vidare mot tyngre grejer, c64, amiga, osv, sen var jag fast och totalt beroende. :p

Du måste gå runt i ett tillstånd av konstant förvåning.
Du anar inte. ;)
Jag blir lika full i skratt varje gång jag möter en så kallad data-snubbe som säger sig kunna allt och visar sig vara från det jag kallar peka-klicka-generationen.

För t.ex. en minnesbuss är det däremot både naturligt och logiskt att räkna bandbredd i Byte/s.
Jo, vilket dock ställer till lite problem ibland beroende på vad man vill räkna på. Buss-bredden anges ju i regel fortfarande i bit, medans bandbredden i byte för att göra det mer praktiskt. Iofs så brukar de flesta tillverkare ange både "hastigheten" både i bandbredd och även i högsta frekvens modulen klarar så det är bara ibland man behöver räkna på skiten. Lagom roligt i skiftet mellan SDR och DDR och i mindre utsträckning 72 och 168-pinnars modulerna.

Vad jag vet, men inte så många andra än, är att w2k-problemet var löjligt litet. Det verkliga senariot infaller förståss år 2048 som i alla datasnillars öga är exakt 2k.
Nu är det ju iofs så att det faktiskt fanns en del förberedelser infor w2k. Jag undrar hur mycket som faktiskt hade hänt om ingen hade ens brytt sig det minsta. Jag tror inte det var några större incidenter som faktiskt utspelade sig.

Senast ändrad:
Re: Byte och bit är inte samma sak

Christer1 skrev:

Vidare skrivs alla sorter större än 1 med Stor bokstav t.ex. K=Kilo, M=Mega, G=Giga.

Sorter mindre än 1 skrivs med liten bokstav t.ex. m=milli d.v.s. 1 ms är 1 millisekund

Prefixet för kilo är väl "k", alltså ett litet k.
Stora bokstäver börjar väl användas med start från Mega.

Är det inte så?

OK Pelle,
Jag ville inte komplicera det därför skrev jag gammalmodig kommunikation.
Men visst är det så att just i USB interfacet övergår kortets parallella bussBytes i läsaren till seriebits som väl inne inne i datorn igen omvandlas till en buss som kan vara 8, 16 eller 32 bitar d.v.s. 1,2 eller 4 Bytes bred. Men det behöver ju inte kameraägare bry sig om. Det räcker ju att dom vet vad B, MB och GB betyder på kamera-användarnivå.

Thomas, korrekt är stort K t.ex. Kg, KSEK Kkr men när vi kommer in på sånt som är vanligt i samhället förekommer alla vansinniga former som t.ex. mkr som man ofta skriver i TV. Det betyder ju millikronor inte miljoner kronor som ju korrekt skall vara Mkr.
Christer

Christer1 skrev:
Jag ville inte komplicera det därför skrev jag gammalmodig kommunikation.
...//...
Det räcker ju att dom vet vad B, MB och GB betyder på kamera-användarnivå.
Det är möjligt att det räcker just här men att då dra in annan teknik och dessutom komma med ett helt felaktigt påstående tror jag mest är förvirrande.
Thomas, korrekt är stort K...
Nej korrekt är ett litet k för att undvika förväxling med grundenheten Kelvin. Inom datavärlden har versalt K använts när man velat poängtera att man räknar med 2^10.

En av dom mest underhållande diskussionerna jag läst *über lol*

Men som sagt man skall icke slarva med benämningar!

Anledningen till att det blir mindre yta på hårddisken eller minnes kortet är att tillverkarna alltid anger oformaterad kapacitet. Det "försvinner" en del lagringsyta till filallokeringstabeller och bootsektorer mm. Det kan tyckas att tilverkarna kunde ange storleken efter formatering men det är lite mer komplicerat än så eftersom olika filsystem använder olika mycket plats. Macen använder tex HFS extended, W95/98 använder FAT16 eller FAT32, W2000 använder NTFS, UNIX har sitt UFS osv.

Melker

Vet inte riktigt vem ska ska tro på. Antignen är det handhavandefel av mig, feltryck eller fel av er :)

Tryckfel är ytterst osannolikt. Sannolikast är att jag inte tittar på samma sak som ni menar. Tycker inte om att vara osäker på saker, så det skulle på sätt och vis vara bra om jag hade fel :)

Källa:
Tabeller och formler för NV-programmet.
Ekbom m.fl.
Liber AB, Stockholm

EDIT: Missade ditt inlägg, P.R.

Bilagor

• prefix.jpg
    prefix.jpg
    48.2 KB · Visningar: 103
ANNONS
Götaplatsens Foto