Annons

EOS40D problem, märklig linje på bilderna.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Har börjat reta mig lite på en skum egenhet som min 40D har, är inte säker på om det varit där hela tiden eller är nått nyare fenomen.
Längst ner på alla bilder (eller på långsidan på stående format, alltså alltid på samma ställe) är en svart linje på ett 3-4 pixlar som är helt svarta och som sen ”blöder över” på ca 2 pixlar till att bli bilden. Jag börjar bli lite irriterad på att behöva skära alla bilder för att få bort det.
(Se bifogade bilder)

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för nått?
Alla bilder är tagna i RAW, konverterade i Capture One Pro (version 3.7.8) till jpg eller tiff (spelar ingen roll). Det är så med alla mina objektiv, så det är nog inte dom som bråkar.
Bilderna är den storlek dom skall vara (3888x2592), tror jag.

Kollade nu på 14 bilden jag tog med kameran (den tidigaste RAW jag hittar) och det är samma där.

Vore väldigt tacksam för lite hjälp.

(Den vita "ramen" är gjord för att det skall synas bättre).

/Magnus
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
Dessutom ska du naturligtvis testa att öppna bilden med Canons Digital Photo Professional också, innan du lägger skulden på kameran.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Dessutom ska du naturligtvis testa att öppna bilden med Canons Digital Photo Professional också, innan du lägger skulden på kameran.
Det har jag gjort, och det är samma där (i Adobe Camera RAW också).
Jag menade mer att bilden i exemplet är med Capture One.
Och det är inte bilden, det är alla bilder tagna med kameran.

/Magnus
 

wfrank

Aktiv medlem
Mycket märkligt. Fysiskt felplacerad sensor, går det ens? Har läst om dom som får sneda bilder, men inte detta. JPG ger samma? - för mjukvarufel i kameran låter långsökt. Nån som vet hur dom som får sneda bilder löst problemet?
 

apersson850

Aktiv medlem
Elektriskt elände med utläsningen av några rader på sensorn, kanske. Vill minnas de läser fyra rader i taget, och det var väl fyra rader du missar. Att de blöder in i de närmaste beror kanske på extrapoleringen.

Jag vet inte, jag bara gissar. Klaga hos Canon.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Jag har provat med lite jpg nu och det är inte med någon linje då.
Verkligen skumt!
Måste ju vara något med hur kameran skriver RAW formatet (eller alla programmen läser), alltså ett ettor och nollor fel på nått ställe.

/magnus
 

Slowfinger

Aktiv medlem
Kan mycket väl vara problem med minneskortet. Har funnits tidigare trådar där billiga minneskort från Cyberphoto bl.a inte fungerat utan trunkerat data. Prova att formattera kortet eller använd ett annat kort och testa.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Kan mycket väl vara problem med minneskortet. Har funnits tidigare trådar där billiga minneskort från Cyberphoto bl.a inte fungerat utan trunkerat data. Prova att formattera kortet eller använd ett annat kort och testa.

Jag tror inte det är problemet, då borde det ju vara på jpg bilder också (plus att jag har många kort och inga billga no name, alla är Sandisk Extreme III).

/Magnus
 

casting

Aktiv medlem
Har du provat med en RAW bild från en annan 40d för att se om den inte har en svart linje+ Testar du det så får du snabbt en kvittens på om problemet ligger i din kamera eller om det ligger i din dator. Vill du ha en RAWfil så maila mig, (Kan ju ta din RAW och öppna den hos mig också om man vill testa den vägen.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Har du provat med en RAW bild från en annan 40d för att se om den inte har en svart linje+ Testar du det så får du snabbt en kvittens på om problemet ligger i din kamera eller om det ligger i din dator. Vill du ha en RAWfil så maila mig, (Kan ju ta din RAW och öppna den hos mig också om man vill testa den vägen.
Vilken bra ide!!!

Nej, jag har inte provat med andra 40D filer (har tyvärr bara ett hus).
Om du ville skicka en så vore det guld (och jag skicka en om din också är skum).

Skicka till mail @ magnusolsson.com

Tusen tack!

/Magnus
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Mailet är skickat. Hoppas du inte har några problem att ta emot 11 Mb mail bara :)

Nej då, stora mail är inga problem.
Tack för hjälpen!

Det visade sig att jag fick samma problem med Håkans fil, så nu utgår jag från att felet är i min dator.
Bara att köra en total tömning och se vad som händer.

Tack för alla svar!

/magnus
 
ANNONS