Annons

Epson´s patroner inte tomma

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Jag roade mig med att chipresetta en 110 ml patron till min Epson 7880. Då visar den på 100% igen vilket ju inte stämmer men det gick ledigt att skriva ut 3-4 A2 printar. Jag beslöt mig för att kolla vad som fanns kvar och blev förvånad då jag efter att jag öppnat patronen fick ut minst 12 ml. Det är över 10% kvar som man vanligtvis får slänga. Förutom miljöhänseende så är det som att betala för något man inte kan använda sig av.
Förstår att man inte kan krama ur sista droppen ur en patron men att det finns mer än 10 % kvar då displayen börjar blinka och skrivaren faller i koma är inte OK, tycker jag.
 

Bilagor

alfin

Aktiv medlem
Jag såg en uppgift för länge sedan från Epson support att det måste vara tillräckligt mycket bläck kvar för att upprätthålla trycket i patronerna, annars går det inte att byta patroner mitt i en utskrift. Om 10% är mer än tillräckligt mycket framgick dock inte vad jag minns.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag kör med Epson 7900 o när lampan börjar blinka för att bläcket tar slut då kör jag alltid vidare till printern stannar o byter patron först då. Jag har fått veta det av branschfolk inom Epson att man ska göra det. Jag har inte haft några problem vid byten varken med utskrifterna som stoppats ibland mitt i.
 

Cambo

Aktiv medlem
Har man mindre skrivare, 7880 och neråt så störs man inte av att det blir bläckstopp mitt i en utskrift på samma vis som om skriver ut en 44" och uppåt. Jag menar att det känns som dålig ekonomi att få kasta över 10% av det bläck man köper. Förmodligen är det här inget unikt för Epsonskrivare, Canon har säkert samma "teknik".
 

snap01

Aktiv medlem
Men i ditt fall när du mätte upp det som var kvar körde du printern till det tog stopp? När jag kört till den stannar då verkar det vara tomt i mina patroner i alla fall. Min light light grå har varnat lönge att den snart är slut ska kolla den när printern stannar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag skrotade min fungerande epsonskrivare bl.a. pga. detta. Bläcket är ju dyrare än guld och då vill man ju inte slänga patroner som det fortfarande skvalpar i.
 

stefohl

Aktiv medlem
https://www.youtube.com/watch?v=M84u_8hAFzU

En liten film som kanske bättre beskriver ämnet.
Denna diskussion har jag haft med Epson ett par gånger. För det första ska du alltså köra den till dess att den verkligen säger att det är dags att byta. Att den varnar betydligt tidigare är mest för att du ska hinna köpa en ny. Sedan säger Epson att om du köper en 80 ml patron så är den fylld med 90 ml och att det ska finnas kvar 10 ml när den säger att den är slut. Detta för att undvika att man får in luft i munstycket. Jag är dock för snål för att öppna upp en ny patron för att mäta hur mycket den innehåller när den är slut. Men det är definitivt inte bra att köra en patron till dess att den är helt tom.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Varför öppna upp? Det finns ju vågar som kan väga en full, tom enligt skrivaren och en uppklippt tom som dessutom rengjorts och torkats för att få fram taravikten. Därefter borde det vara lätt att se hur mycket bläck du betalar för, den mängd som står på förpackningen är den mängd du använder eller om det är mängden använt bläck plus spillet.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Varför öppna upp? Det finns ju vågar som kan väga en full, tom enligt skrivaren och en uppklippt tom som dessutom rengjorts och torkats för att få fram taravikten. Därefter borde det vara lätt att se hur mycket bläck du betalar för, den mängd som står på förpackningen är den mängd du använder eller om det är mängden använt bläck plus spillet.
Enklare då att väga påsen före och efter.
Väg den ny innan montering och skriv vikten på påsen.
Väg sedan när den är "tom" när den är urmonterad. Räkna sedan ut hur myckey vikt som försvunnit. Detta är vikten av det bläck du fått för pengarna. Sedan behöver du veta den specifika vikten för att räkna ut volymen.

Troligen får du minst den volym de påstår att du ska få. Men av tekniska skäl blir det en skvätt kvar i påsen.

Petter...
 
ANNONS