Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Epson 2400 eller 3800?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Blev inte nöjd med min nyinköpta HP B9180, den lämnar fula märken på blanka papper. Mycket synd, för skrivarens funktioner och specifikationer passar mig perfekt.

Återstår gör Epsons grejer.

Om man räknar bort bläcket från skrivaren kostar en 3800 ca 9700 kr och en R2400 7000 kr. Det skiljer alltså ca 2700 kr. Det är ju ingen tvekan om att 3800 är en bättre skrivare, och jag har plats i labbet för en skrivare i den storleken.

Frågan är: hur ofta måste man använda sin 3800 för att den inte ska torka igen? Ni som har, kanske vet?

Finns det överhuvudtaget någon annledning att köpa R2400, förutom att den är billigare i inköp?

Tack!

timeUnit skrev:
Blev inte nöjd med min nyinköpta HP B9180, den lämnar fula märken på blanka papper. ../..

Frågan är: hur ofta måste man använda sin 3800 för att den inte ska torka igen? Ni som har, kanske vet?

Finns det överhuvudtaget någon annledning att köpa R2400, förutom att den är billigare i inköp?
Jag tror du kan komma till rätta med märkena, det är inte bara HP som drabbas...

Jag fick köra min första rengöring på 3800 efter 9 månaders användning och ca 3 veckors utebliven printning. En enkel 'Nozzle Check' och 'Head Cleaning' fixade problemet. 3800 verkar mycket mindre benägen att sätta igen munstyckena än tidigare modeller (ta i trä!).

Hur du än räknar, kommer du att komma fram till att 3800 är billigare än 2400 om bläckpatronerna tas med i beräkningen.

Köp en 3800..båda är mycket bra, men bläcket blir sjukt dyrt på 2400. Jag körde ut 120 A3+ i svartvitt o bläcket kostade uppåt fem tusen kronor...det hade blivit mycket billigare med 3800. Sedan rengöring,,,? Det behövs nästan aldrig

timeUnit skrev:
...
Återstår gör Epsons grejer.

Om man räknar bort bläcket från skrivaren kostar en 3800 ca 9700 kr och en R2400 7000 kr. Det skiljer alltså ca 2700 kr. Det är ju ingen tvekan om att 3800 är en bättre skrivare, och jag har plats i labbet för en skrivare i den storleken.

Tack!

Nej, när min 2100 skulle ersättas gjorde jag samma kalkyl som Du och kom till samma resultat. Lägg till detta att 2400 börjar bli gammal och troligen får en ersättare före 3800, om man nu hänger upp sig på sånt....

Min 3800 har fungerat perfekt; inga hoptorkningsproblem alls, trots att den ibland står veckovis mellan utskrifterna.

Jag var kanske lite snabb i mitt inlägg. Jag tänker i första hand testa ett annat exemplar av B9180 och se om det blir bättre. Om inte, får vi se vad nästa steg blir.

Det verkar som att B9180 visar pizza-märkena oftare än andra skrivare och de är svåra att trolla bort. Läs t ex: http://www.photo-i.co.uk/BB/viewtopic.php?t=2421&sid=782a15d187dfab1250b1bfe1d5ada978

Tyvärr finns det ingen inställning i drivrutinen för att låta pappret torka lite mer mellan skrivarhuvudets rörelser och papperstransportens frammatning. Eftersom märkena som min skrivare gör är MYCKET tydliga på HPs egna papper, och flera andra användare rapporterar att märkena bara syns på icke-HP-papper, lutar det åt att jag fått ett måndagsexemplar. Jag är inte så sugen på att lägga ner pengar och tid för att få skrivaren att prestera "normalt" på HPs egna papper. Hade det bara varit andra tillverkares papper som blev märkta hade det varit en annan femma.

Tack för era tankar om Epson R2400 och 3800. Om det blir en annan skrivare vet jag vilken jag ska välja!

Till sist ska det kanske nämnas att kvaliteten på B9180s utskrifter på konstpapper med matt eller satin-yta är jättebra. Jag är mycket imponerad faktiskt! Det verkar funka bra med OH-material också, inga pizzamärken där konstigt nog.

En fråga om 3800 ni som har den. Om jag skär till egna ark, klarar den då större än A2 under förutsättning att bredden är rätt?

Jag håller på att kolla runt lite till en kommande hängning och har egentligen önskemål om 70cm bredd. Men om jag kan klippa till mina egna ark så skulle en 3800 kunna fixa 63x42 och det är ju inte så stor skillnad. För den kan väl köra kantfritt?

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
En fråga om 3800 ni som har den. Om jag skär till egna ark, klarar den då större än A2 under förutsättning att bredden är rätt?

Jag håller på att kolla runt lite till en kommande hängning och har egentligen önskemål om 70cm bredd. Men om jag kan klippa till mina egna ark så skulle en 3800 kunna fixa 63x42 och det är ju inte så stor skillnad. För den kan väl köra kantfritt?

Mvh
Maverick

Jo, det lär gå fint (har inte provat själv) inom vissa gränser.

Här är en diskussion av just detta:
http://www.photo-i.co.uk/BB/viewtopic.php?t=4127

Ännu en diskussion:
http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showtopic=20828&hl=epson+3800

En superb webbplats om 3800 finns annars här:
http://people.csail.mit.edu/ericchan/dp/Epson3800/index.html

Om du kör på andra papper än skrivartillverkarens egna så stämmer inte färgprofilen.

Låt oss anta att det papper du kör på inte har samma ytbehandling som HP:s eget?
Om skrivaren är inställd på att ge en viss bläckmängd och att lägga ut bläcket i ett visst mänster och ev också med vissa droppstorlekar så kan det vara så att "ditt" papper inte tål så mycket fukt som blir av för mycket bläck.
Pappret bugglar sig av fukten och skrivhuvudet slår i pappret. Det kallas Head-Strike.
Antingen kör du på HP:e egna papper OCH MED DEN PROFIL SOM PASSAR TILL JUST DET PAPPRET eller så får du försöka hitta en profil.
Kanske "din" papperstillverkare tagit fram en egen för just din skrivare. Kolla deras hemsida.
Knappast troligt men det är värt att prova.
I sista hand får du försöka skruva på inställningarna själv. Börja med att minska bläckmängden så får du se hur resultatet blir.

Good luck!!

ANNONS
Götaplatsens Foto