Annons

Epson Archival matte paper, beständighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag har kommit över en del "gamla" Epson papper A3 och A3+.
Till frågan. Vet någon hur åldersbeständigt Epson Archival matte 192g paper är?
Mina papper är kanske uppåt 20 år gamla. Enligt kartongen så är den rekommenderade skrivaren Pro 5500 som använde 6 olika pigmentbläck.
Jag anar en liten ton i kanten på papperet för att baksidan kanske blöder igenom den vita beläggningen. Men det är en mycket svag ton i så fall.
Kanske har detta papper fått olika formula och olika beteckningar genom åren så att dagens Archival matte är ett annorlunda papper.
Hur som helst så har jag skrivit ut en referensbild på min Canon Pixma Pro 10S och använt standard inställning för "annat fine art papper 1" i Pro mode. Och det ser mycket bra ut.
Jag har försökt att googla runt men hittar inget om papperets beständighet (Förutom det vanliga floskret som alla fabrikanter och säljare kör med. Och alla glada förstårsigpåare som köpt en skrivare och skriver ut för första gången, varefter de direkt är experter och måste skriva omdömen här och där)

Hejsan.
Mina papper är kanske uppåt 20 år gamla. Enligt kartongen så är den rekommenderade skrivaren Pro 5500 som använde 6 olika pigmentbläck.
Jag anar en liten ton i kanten på papperet för att baksidan kanske blöder igenom den vita beläggningen. Men det är en mycket svag ton i så fall.
Kanske har detta papper fått olika formula och olika beteckningar genom åren så att dagens Archival matte är ett annorlunda papper.
Hur som helst så har jag skrivit ut en referensbild på min Canon Pixma Pro 10S och använt standard inställning för "annat fine art papper 1" i Pro mode. Och det ser mycket bra ut.
Jag har försökt att googla runt men hittar inget om papperets beständighet (Förutom det vanliga floskret som alla fabrikanter och säljare kör med. Och alla glada förstårsigpåare som köpt en skrivare och skriver ut för första gången, varefter de direkt är experter och måste skriva omdömen här och där)

Finns nog inget enkelt svar på din fråga, då många variabler spm påverkar arkivbeständighet för papper. Typ av bläck, OBA och miljö som bild och papper är förvarade eller exponerade i.
Utan att veta så kan man anta att samma papper idag inte är samma papper som för 20 år sedan, coatingen har med stor sannolikhet förändrats. Dels för att bläcket till skrivarna har förändrats men också att vissa kemikalier tex. Kanske inte längre är tillåtna.
Här är en bra källa för att studera arkivbeständighet papper + skrivare

Det är förvisso inte svar på din fråga, men jag är tämligen säker på att Epson Archival Matte är samma papper som idag heter Enhanced Matte Paper. Jag läste någonstans att man bytte namn för att "archival" insinuerade att det skulle ha bättre hållbarhet än det faktiskt hade.

Oavsett om du hittar några siffror eller inte så lär de inte vara relevanta eftersom du inte bara använder en annan skrivare utan även av ett annat märke (gissar på större skillnader i bläcksammansättning).

Hejsan.

Jag har kört det rätt länge, mest som testpapper på senare tid dock. Om det är en viktig utskrift så kör jag Epson Archival Matte - först för test i A4, innan jag printar slutgiltigt på Cansons Etching Rag 310g. Det är ju konstigt att de kallar detta papper Archival Matte när man kanske inte förknippar ett enklare papper som detta som något för arkiven.

Tack Marco för länken. Jag hade bara svårt att hitta Archival Matte i listan och sedan är det ju svårt att veta vad den infon är värd egentligen. Såg också att Epsons Advanced B/W gav betydligt längre beständighet också än färgutskrifter och sedan beror det ju på använd skrivares bläck också. Jag kör nästan bara matt då jag har svårt för reflexer i bilder.

Det är absolut inget fel på Archival Matte även om det inte har riktigt samma vithet son Cansons papper och nog håller det min livslängd som jag har kvar om det nu vore något jag skulle bry mig om. Jag tycker också att man kan se ibland med utskrifter med mycket svarta partier att det tjockare pappret håller en aning bättre för mycket färg än det tunnare utan att deformeras. Jag tycker dock det är helt OK att slutprinta på Archival Matte också för eget bruk. Det blir jättefint det också.

Tack för alla svar. Detta är onekligen ett intressant ämne. Tyvärr är det svårt att hitta relevant information om beständigheten. Av naturliga skäl så måste väl utskrifterna åldras på ett naturligt sätt innan man vet hur det går. Om 30-50-100 år så vet man hur det gick med våra och gårdagens bläckstrålebilder.
Epson Archival matte 192g säljs fortfarande, kanske byter man namn då och då.
Det som gnager en aning är att mina ca 20 år gamla papper som har förvarats i originalkartongen verkar ha gulnat lite grann. Med samma ton som basen (baksidan).

Tack för alla svar. Detta är onekligen ett intressant ämne. Tyvärr är det svårt att hitta relevant information om beständigheten. Av naturliga skäl så måste väl utskrifterna åldras på ett naturligt sätt innan man vet hur det går. Om 30-50-100 år så vet man hur det gick med våra och gårdagens bläckstrålebilder.
Epson Archival matte 192g säljs fortfarande, kanske byter man namn då och då.
Det som gnager en aning är att mina ca 20 år gamla papper som har förvarats i originalkartongen verkar ha gulnat lite grann. Med samma ton som basen (baksidan).

Jag har själv inte sett detta. För mig är det några gamla passepartouter istället som blivit väldigt gula som jag haft på landet länge. De har fått en hel del morgonsol. Själva bilderna som är printade på Scandinavians papper Satin Professional har däremot inte påverkats alls vad jag kan se. Tur att den värst drabbade passepartouten sitter runt en bild som mest går i gult och brunt, så den passar faktiskt just där till den bilden, vilket ju i sig är lite flyt :)

Som jag förstår det är Enhanced Matte Paper ett mer slitstarkt vattenfast papper än Archival Matte. Bägge sorterna produceras, så ev. namnbyte är kanske taget ur luften. Hur det är med åldersbeständigheten är en annan fråga.

Enhanced innebär väl kanske att det just är förbättrat på något sätt men det är ju ett allmänt så det namnet ger ju ingen vidare vägledning heller. Finns väl nåt mer filstilt också kanske.

Vad är poängen med vattenfasta papper?

Archival Matte ändrades för några år sedan när också rekommendationen att använda skrivare från år 2000 försvann från förpackningen. Skillnaden var tillräcklig för att få mig att göra nya pappersprofiler. Har för mig att det heter enhanced i USA eftersom det inte är ett arkivpapper, Sen tror att Heavyweight Matte faktiskt har bättre hållbarhet framförallt med färgämnesbaserade bläck. Så var det i alla fall med det tidigare Archival papperet.

Archival Matte ändrades för några år sedan när också rekommendationen att använda skrivare från år 2000 försvann från förpackningen. Skillnaden var tillräcklig för att få mig att göra nya pappersprofiler. Har för mig att det heter enhanced i USA eftersom det inte är ett arkivpapper, Sen tror att Heavyweight Matte faktiskt har bättre hållbarhet framförallt med färgämnesbaserade bläck. Så var det i alla fall med det tidigare Archival papperet.
Intressant!
Det hela blir förvirrande för mig. Bl.a eftersom både Heavyweight matte och Archival men även Enhanced säljs i riket.
En följdfråga ang. profiler. Du gör egna profiler i och för sig. Men jag antar att Epson gör nya profiler till de papper som "uppdateras", de behåller namnet men ändrar ytan så att färgåtergivningen förmodligen blir annorlunda?

Det hela blir förvirrande för mig. Bl.a eftersom både Heavyweight matte och Archival men även Enhanced säljs i riket.
En följdfråga ang. profiler. Du gör egna profiler i och för sig. Men jag antar att Epson gör nya profiler till de papper som "uppdateras", de behåller namnet men ändrar ytan så att färgåtergivningen förmodligen blir annorlunda?

Man får väl hoppas att dom uppdaterar profilerna på Epson. Archival och Matte Heavy Weight är olika papper. Jag tycker Archival kan ge snyggare utskrifter. Det Enhanced som finns här är väl udda format och rullpapperoch sånt. Dessutom Enhanced finns i 189 g/m, samma som Archival, och 192 g/m som jag misstänker har den slitstarkare ytan.

Epson Enhanced Matte Paper säljs i förpackning till storförbrukare eller yrkesfolk. Rullar och blad A4 - 250pack och A3+ 100pack.
Epson Archival Matte Paper säljs i ark med 50st./ förpackning. I övrigt lika papper.

TS. Fråga om arkivbeständigheten är relevant. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Den svagaste länken har varit bläcket och vissa färger mer än andra. Ex. Gult bläck. Därför får man en väsentligt bättre arkivbeständig print med Espon ABW.
Det problem som TS har är med stor sannolikhet inget att göra med papprets arkivbeständighet utan troligen i den miljö som pappret har förvarats. Ex. På faktorer som kraftigt påverkar pigmentutskrifter är lösningsmedel av olika slag, även tobaksrök har en stor påverkan. Om utskrifter inte förvarats i en syrafri plastficka ex. Polypropylen utan annat plastmaterial som har negativ påverkan kan det orsaka missfärgningar. Har utskrifter förvarats i en papperskartong som inte är syrafri så påverkar det också. Om utskrifter påverkats och missfärgats även fast man haft syrafritt material så kan andra orsaker finnas. Ex. Om det förvarats i en byrå tillverkad av spånskivor och finns det formaldehyd så har detta en mycket kraftig påverkan.

Vill också undanröja ev. Tvivel om Aardenburg. Projektor med Stefan O. Var en av de främsta sponsorerna till Aardenburg och skickade väldigt många printar för utvärdering av arkivbeständighet.

Om man har fått missfärgning av papper pga. Av miljöpåverkan så kan detta i de flesta fall avhjälpas. När solen tittar fram på senvåren eller sommaren så kan man lägga pappret vid ett fönster i söderläge och utsätta det för UV-ljus en eller två dagar och då brukar missfärgningen försvinna.

Papper utan tillsatt optiskt vitmedel (OBA) är att rekommendera för bästa arkivbeständighet. Dessa papper är oftast lump-papper och har ett högre pris än andra papper. Sedan finns det lumppapper som ändå har tillsatt OBA, men den diskussionen får man ta med den röda tuppen ;)

Epson Enhanced Matte Paper säljs i förpackning till storförbrukare eller yrkesfolk. Rullar och blad A4 - 250pack och A3+ 100pack.
Epson Archival Matte Paper säljs i ark med 50st./ förpackning. I övrigt lika papper.

TS. Fråga om arkivbeständigheten är relevant. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Den svagaste länken har varit bläcket och vissa färger mer än andra. Ex. Gult bläck. Därför får man en väsentligt bättre arkivbeständig print med Espon ABW.
Det problem som TS har är med stor sannolikhet inget att göra med papprets arkivbeständighet utan troligen i den miljö som pappret har förvarats. Ex. På faktorer som kraftigt påverkar pigmentutskrifter är lösningsmedel av olika slag, även tobaksrök har en stor påverkan. Om utskrifter inte förvarats i en syrafri plastficka ex. Polypropylen utan annat plastmaterial som har negativ påverkan kan det orsaka missfärgningar. Har utskrifter förvarats i en papperskartong som inte är syrafri så påverkar det också. Om utskrifter påverkats och missfärgats även fast man haft syrafritt material så kan andra orsaker finnas. Ex. Om det förvarats i en byrå tillverkad av spånskivor och finns det formaldehyd så har detta en mycket kraftig påverkan.

Vill också undanröja ev. Tvivel om Aardenburg. Projektor med Stefan O. Var en av de främsta sponsorerna till Aardenburg och skickade väldigt många printar för utvärdering av arkivbeständighet.

Om man har fått missfärgning av papper pga. Av miljöpåverkan så kan detta i de flesta fall avhjälpas. När solen tittar fram på senvåren eller sommaren så kan man lägga pappret vid ett fönster i söderläge och utsätta det för UV-ljus en eller två dagar och då brukar missfärgningen försvinna.

Papper utan tillsatt optiskt vitmedel (OBA) är att rekommendera för bästa arkivbeständighet. Dessa papper är oftast lump-papper och har ett högre pris än andra papper. Sedan finns det lumppapper som ändå har tillsatt OBA, men den diskussionen får man ta med den röda tuppen ;)

Tack för initierad kunskap Marco ! Fotosidan när den är som bäst!(y)

Tack Marco för alla klargöranden.
Som glad amatör så vill jag hitta en lagom balans mellan kostnad och kvalitet.
Mina favopapper idag är Canson baryta photographic satin och Hahnemuehle Rag Bright white. De kostar en del men ska vara högkvalitativa.
Jag har en hel del olika Canon, Epson och Olmec liggandes med olika blanka, semigloss och matta ytor. Samt provpaket från Canon och Hahnemuehle. I stort sett alla papper ger nöjaktigt resultat. Fast nog sticker Hahnemuehles Fine Art prover ut något enligt min smak.

Det där med en röd tupp fattar jag inte riktigt, ett uttryck som gått mig förbi...

Tillsatt Optiskt vitmedel OBA (Optical Brightning Agent) gör pappret vitare, nackdelen är att över tid så försvinner OBA ur pappret och pappret återfår sin ursprungliga ton. OBA kan därför leda till missfärgningar av pappret över tid. Därför bör man undvika papper med OBA om man vill ha bästa möjliga arkivbeständighet. Oftast talar papperstillverkare om ifall det är tillsatt OBA.

Om man belyser papper med tillsatt OBA så ser tydligt ett reflekterande blått sken. Syns mer i verkligheten än med mobilbilden. Pappret över och till vänster har inget OBA.

Finns en papperstillverkare som har en röd tupp som symbol, de hävdar att deras OBA är bättre än andras.

Här är mer info om OBA.

IMG_8304.jpeg

Låt tuppen gala!
Vem ska man tro på?
Skrivare, pappers och bläcktillverkare gör vad de kan för att övertyga oss om att just deras produkter är bäst.
Nu ska jag prova ett semigloss papper från danska Grafisk handel. De har stort utbud och i sammanhanget låga priser.

ANNONS
Götaplatsens Foto