Annons

Epson p800 fel färg i utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag skriver ut med epson p800, jag vet inte vad jag gjort, har inte haft problem förut. Nu när jag skriver ut är bilderna mindre färgmättnad och kallare.

Någon som har någon idé vad det beror på? Förmodligen någon inställning, jag skriver ut med photoshop.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag skriver ut med epson p800, jag vet inte vad jag gjort, har inte haft problem förut. Nu när jag skriver ut är bilderna mindre färgmättnad och kallare.

Någon som har någon idé vad det beror på? Förmodligen någon inställning, jag skriver ut med photoshop.
Hur skriver du ut? Använder du profilen i Photoshop eller i drivrutinen? Använder du Mac eller Windows?
 

stefohl

Aktiv medlem
Vet inte vilken drivrutin du menar? Jag skriver ut med photoshop, det är WIndows.
Du ställer ju in dina inställningar dels i Photoshops utskriftsdialog, dels i Epsons drivrutin. Du lägger ju in utskriftsprofil antingen i Photoshops utskriftsdialog eller drivrutinen. Om du har lagt in profilen i Photoshop måste du ju se till att färghanteringen har avaktiverats drivrutinen, och vice versa.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Du ställer ju in dina inställningar dels i Photoshops utskriftsdialog, dels i Epsons drivrutin. Du lägger ju in utskriftsprofil antingen i Photoshops utskriftsdialog eller drivrutinen. Om du har lagt in profilen i Photoshop måste du ju se till att färghanteringen har avaktiverats drivrutinen, och vice versa.
Med Epsons drivrutin antar jag du menar "print settings" under "printer setup" ? Där ställer jag in.

Sedan har man ju "color management" Där ställer jag också in, photoshop manages color

Jag försöker få rätt i båda........ Men kanske något som är vajsing någonstans, inte helt lätt med alla inställningar.
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Med Epsons drivrutin antar jag du menar "print settings" under "printer setup" ? Där ställer jag in.

Sedan har man ju "color management" Där ställer jag också in, photoshop manages color

Jag försöker få rätt i båda........ Men kanske något som är vajsing någonstans, inte helt lätt med alla inställningar.
Dina inställningar är i alla fall korrekta. Och du har gjort en nozzle check?
 

gyllensparv

Medlem
ingemar

Med Epsons drivrutin antar jag du menar "print settings" under "printer setup" ? Där ställer jag in.

Sedan har man ju "color management" Där ställer jag också in, photoshop manages color

Jag försöker få rätt i båda........ Men kanske något som är vajsing någonstans, inte helt lätt med alla inställningar.
Du måste bocka i Black Point Compensation så får du fina utskrifter
 

gyllensparv

Medlem
Jag håller med om att normalt sett ska man ha denna ibockad, men nu var ju problemet att utskrifterna blev för bleka. Om man bockar ur denna kryssruta blir ju bilderna mörkare och de maximalt svarta partierna blir större.
jag har inte sådana problem bilderna blir som på skärmen och inte blir dom svartare av det. men utan bocken så blir dom konstiga. epson p800 windows 10
 

hornavan

Aktiv medlem
Vet inte vilken drivrutin du menar? Jag skriver ut med photoshop, det är WIndows.
När du öppnar utskriftsinställningar så kan du välja att skrivaren bestämmer hur färgerna skall bli, eller så klickar du att Photoshop skall styra och då måste du också klicka i vilken profil ( det finns en hel lista) du vill ha.
Om du är helt nybörjare så föreslår jag den som heter sRGB ..... den är nummer tre på min lista.
Den fungerar bra med satin och lustre papper.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
När du öppnar utskriftsinställningar så kan du välja att skrivaren bestämmer hur färgerna skall bli, eller så klickar du att Photoshop skall styra och då måste du också klicka i vilken profil ( det finns en hel lista) du vill ha.
Om du är helt nybörjare så föreslår jag den som heter sRGB ..... den är nummer tre på min lista.
Den fungerar bra med satin och lustre papper.
Ursäkta men är det verkligen korrekt. Nu skriver jag inte ut från Photoshop utan använder alltid LR som är bättre på utskrifter. Fast det där med sRGB måste vara fel.

Skall programmet styra skall mamn välja profil för det papper man använder.För bästa möjliga utskrift skall programmet styra förutom i vissa fall vid avancerade svartvita utskrifter. Använder man en Epsonskrivare så finns profiler med för deras papper vid standardinstallationen.
Uppdateringar eller för andra papper kan man ladda ner från nätet.

Blanda inte ihop detta med andra typer av profiler som Adobe RGB eller sRGB. De har inget med utskrifter att göra. Vdi utksrift i färg vill vi utnyttja hela skrivarens maximal färgomfång. Det ligger runt aRGB.
 

hornavan

Aktiv medlem
Ursäkta men är det verkligen korrekt. Nu skriver jag inte ut från Photoshop utan använder alltid LR som är bättre på utskrifter. Fast det där med sRGB måste vara fel.

Skall programmet styra skall mamn välja profil för det papper man använder.För bästa möjliga utskrift skall programmet styra förutom i vissa fall vid avancerade svartvita utskrifter. Använder man en Epsonskrivare så finns profiler med för deras papper vid standardinstallationen.
Uppdateringar eller för andra papper kan man ladda ner från nätet.

Blanda inte ihop detta med andra typer av profiler som Adobe RGB eller sRGB. De har inget med utskrifter att göra. Vdi utksrift i färg vill vi utnyttja hela skrivarens maximal färgomfång. Det ligger runt aRGB.[/QUOTE

Jag har en P600 och i den finns inga ”riktiga” profiler ännu, vi har skrivit ut hundratals bilder med den inställning jag föreslår. Antar att Flash Gordon inte har någon nyare Epson-:)
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har en P600 och i den finns inga ”riktiga” profiler ännu, vi har skrivit ut hundratals bilder med den inställning jag föreslår. Antar att Flash Gordon inte har någon nyare Epson-:)
Epson har icc-profiler till den, flera papperstillverkare har redan tagit fram profiler till den eller håller på att göra detta. Vad använder du för papper?
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Snälla Stefan, gå in och rätta denna diskussion och red ut vad detta med arbetsfärgrymder och pappersprofiler är.
Denna tråd verkar som vanlig spåra ur..;-)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har ägt ett antal olika Epson-skrivare genom åren. Aldrig varit med om att de inte redan från start haft profiler för sina egna papper.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Jag har gjort profiler till Scandinavians Satin och Glossy för P800 som går att ladda ner på hemsidan.
Dessa fungerar utmärkt på P600 också.
 
ANNONS