Annons

Epson Perfection 4490 vs. 4990

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Håller på att ge mig in på mellanformat och behöver därför en ny scanner.

Jag gjorde en sökning här i forumet, men trådarna är lite gamla så frågar igen:

Är det någon som har testat dessa två och kan säga om det lönar sig och isf varför att köpa den dyrare?

Har även sneglat på V700, men bestämt mig för att det är för mycket pengar.

Tack ska ni ha...

RE Epson Perfection 4490 vs. 4990

Har själv en 4990 och den räcker en bra bit, har inte testat 4490.

Måste hålla med stefohl, vill man ta var på kvaliteten i mellanformats neg/dia då är det High End skanner som gäller.

Skall du bara visa bilder på skärmen och/eller printa bilder upp till 60 X 40 eller 60 X 60 så föreslår jag 4990 men använd då hellre Silver Fast's mjukvara än Epson's

Har en 4990 och den räcker inte till särskilt mycket. Tyvärr blir även jag dig skyldig svaret betr 4990 vs 4490. Vill du få ut något ur 4990 så får du ställa scanningen i ett ljusare läge än programvarans automatik ger (förutsätter naturligtvis att du scannar i sk "professionellt läge" + ingen oskarp mask etc). Undvik alla korrigeringar via scannerprogrammet och gör vad som går i PS.

...då blir det...sisådär!

Ledsnade själv på trista, oskarpa (ingen kornskärpa alls!) scanningar och skaffade en äldre Imacon. Skillnaden är som natt och dag redan på en A3 utskrift från 6x8 neg!

Imaconen är överlägsen i allt! Färghantering, skärpa, tonövergångar, reellt tonomfång (dvs vad jag lyckas få ut, inte vad specen föreskriver) etc.

Min slutsats är att 4990 har fått oförtjänt bra kritik i mindre kritiska fototidningstester.

Re: Re: Re: Epson Perfection 4490 vs. 4990

Vandraren skrev:
Man får som vanligt vad man betalar för då...?
Om du säger att bara optiken som sitter i en Imaconskanner kostar mera att köpa än vad Epson säljer sin skanner för är det inte så svårt att förstå att den gamla regeln gäller.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto