Annons

EPSON Perfection 4990 Photo - ny påväg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn Stoor

Aktiv medlem
En sådan finns på önskelistan. Den har ju varit på marknaden en tid. Vet vi om ngn ny modell av denna variant är på väg inom kort?
Jag har förstått att dom som använder denna modell är mycket nöjda. En riktigt filmskanner skulle vara trevlig, men nu behövs en kompromiss.

Nu jobbar 4990:an och de verkar som om man får vara nöjd. Gör tester med Sv/v 35 mm film och kanske man får in ngr bilder så småningom.
Massor med inställningar i Epsons program, men det verkar vara ganska logiska. Med följer också Silver Fast. Och undrar nu om man borde använda det i stället. Månne ngn har en åsikt om detta?

Grattis till ett bra köp! Sitter själv och skannar film med en 4990 just nu! Det är en bra skanner, ffa för mellanformat där den har få konkurrenter under 10000:- men den presterar bra även för 35mm. Sv/v skannar jag som positiv och 48-bitars färg. Inverterar bilden sen och lägger på ett justeringslager, "blanda kanaler" där jag gör bilden sv/v.
Märker nog faktiskt ingen skillnad mellan Epsons egen programvara och Silverfast men har inte gjort några djupare utvärderingar. Silverfast "ska" ju vara bättre enligt de som vet i alla fall.

/David

Tackar! Det börjar bli så intressant att leta sig fram till goda inställningar att natten verkar bli kort igen. Effektiv apparat och fint att man får så många 35 mm neg på samma gång på "bordet".
Tittade på KonicaMinoltas filmskanner, men den är så mkt dyrare och så är anv.området mer begränsat. Mamiyan har inte ännu kommit men jag kan knappt vänta på att få testa de negativen med 4990:an.
Mera timmar till dygnet!

PS din teknik med 35 mm sv/v låter mkt intressant! Måste testas

ANNONS
Götaplatsens Foto