Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Epson V700 eller Nikon V LS-50ED?
- Trådstartare Rico
- Start datum
sarnor
Avslutat medlemskap
En filmskanner ger tveklöst bäst resultat.
Se även http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion8.html.
/Daniel
Se även http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion8.html.
/Daniel
fredrikru
Aktiv medlem
Filmscanner ger bäst resultat men då får du scanna varje bild för sig om du inte köper dyr dia laddare.
Själv har jag en Epson 4990 och har scannat en mycket stor mängd Kodachrome dia från 40 talet och framåt och jag ser en stor fördel att kunna ladda scannern med 8 dia åt gången.
Tror att man kan ladda Epson V700 med 12 dia bilder åt gången.
Annat jobb som tar tid som jag har fått göra är att byta bort alla glas ramar.
Tyvärr så fungerar inte ICM för Kodachrome eller SV film på Epson 4990 och tror att det är så även för rätt många andra scanners.
// Fredrik
Själv har jag en Epson 4990 och har scannat en mycket stor mängd Kodachrome dia från 40 talet och framåt och jag ser en stor fördel att kunna ladda scannern med 8 dia åt gången.
Tror att man kan ladda Epson V700 med 12 dia bilder åt gången.
Annat jobb som tar tid som jag har fått göra är att byta bort alla glas ramar.
Tyvärr så fungerar inte ICM för Kodachrome eller SV film på Epson 4990 och tror att det är så även för rätt många andra scanners.
// Fredrik
jorgene
Aktiv medlem
Såvitt jag vet fungerar inte dammborttagning med ICE för Kodachrome på någon scanner där dammbortagningen baseras på IR-ljus -- undantaget Nikon Coolscan 9000ED, som har "Professional"-versionen av ICE4. Tyvärr kostar den ju runt 25000kr...fredrikru skrev:Tyvärr så fungerar inte ICM för Kodachrome eller SV film på Epson 4990 och tror att det är så även för rätt många andra scanners.
JOLidman
Aktiv medlem
Tidningen Foto 12/2006 har en test av Epson Perfection V750 Pro.
Epson vill med sin nya flatbäddsskanner täcka alla behov. Perfection V750 Pro är verkligen snabb och ger generellt mycket god bildkvalitet. Men den klarar inte att skanna film och dia lika bra som en dedicerad filmskanner.
Den idealiska kombiskannern klarar åsiktsbilder, småbildsfilm och storformatsdior med samma höga kvalitet. Med Perfection V700 och V750 Pro gör Epson ett ambitiöst försök att förverkliga visionen.
Epson V750 Pro är en A4-skanner med ett väl tilltaget (20x25 cm) inbyggt dialock och hållare för allt från småbild till 4x5 tum.
Skillnaden mellan modellerna är att V750 Pro även har antireflexbehandlat CCD-glas och inkluderar en fullversion av programmet Silver Fast AI. Nu går Epsons eget Epson Scan inte av för hackor, så om skillnaden är värd 2 000 kronor
får bli upp till köparen.
Men det finns ännu en finess med V750 Pro, som Epson i Europa knappast nämner, nämligen våtskanning.
Epson vill med sin nya flatbäddsskanner täcka alla behov. Perfection V750 Pro är verkligen snabb och ger generellt mycket god bildkvalitet. Men den klarar inte att skanna film och dia lika bra som en dedicerad filmskanner.
Den idealiska kombiskannern klarar åsiktsbilder, småbildsfilm och storformatsdior med samma höga kvalitet. Med Perfection V700 och V750 Pro gör Epson ett ambitiöst försök att förverkliga visionen.
Epson V750 Pro är en A4-skanner med ett väl tilltaget (20x25 cm) inbyggt dialock och hållare för allt från småbild till 4x5 tum.
Skillnaden mellan modellerna är att V750 Pro även har antireflexbehandlat CCD-glas och inkluderar en fullversion av programmet Silver Fast AI. Nu går Epsons eget Epson Scan inte av för hackor, så om skillnaden är värd 2 000 kronor
får bli upp till köparen.
Men det finns ännu en finess med V750 Pro, som Epson i Europa knappast nämner, nämligen våtskanning.
jorgene
Aktiv medlem
V700:an täcker förmodligen många amatörers behov, och det gott och väl. Men den har en STOR svaghet för den avancerade användaren/yrkesanvändaren: det tar en fruktansvärd tid att scanna, om man aktiverar alla funktioner i ICE (och det gör man ju). Förmodligen olika beroende på datorhårdvara, men jag har hört tider på uppemot 10 MINUTER per dia.
Andra nackdelar är de sladdriga hållarna, samt att optik mm inte förmår hålla utlovad upplösning; lite drygt 3000dpi verkar de flesta hmna på i praktiken.
Icke desto mindre: den täcker säkert mångas behov, till ett förhållandevis bra pris.
Andra nackdelar är de sladdriga hållarna, samt att optik mm inte förmår hålla utlovad upplösning; lite drygt 3000dpi verkar de flesta hmna på i praktiken.
Icke desto mindre: den täcker säkert mångas behov, till ett förhållandevis bra pris.
fredrikru
Aktiv medlem
Min Epson 4990 tar lång tid att scanna om man aktiverar ICM och det tar rätt mycket CPU kraft från datorn när den ska räkna om ihop resultatet.
Kanske en ny dator med dubbla CPU är lösningen om man vill jobba effektivt med datorn när jag scannar under tiden.
Men fördelen är att man kan ladda scannern med 24 negativ eller 8 dia i ramar och låta den gå.
Annan fördel med flatbedd är att du scannar lätt andra filmformat. Jag har liggande drygt 200 stereo bilder från 50 talet som ska scannas.
Igår scannande jag massa negativ från sent 60 tal till tidigt 70 tal plåtat med 126 film och även att negativet har samma formt som 135 film så ligger bilden högre upp så ska man andvända 135 film hållaren så klipper hållaren bilden längst upp.
Lite pill så har jag fått in 126 negen i 120 film hållaren.
Nästa projekt blir att scanna 120 negativ tagna med lådkamera från 40-50 talet. Negativen är lite större format och det verkar som man fick ut 8 bilder per 120 rulle på den kameran.
// Fredrik
Kanske en ny dator med dubbla CPU är lösningen om man vill jobba effektivt med datorn när jag scannar under tiden.
Men fördelen är att man kan ladda scannern med 24 negativ eller 8 dia i ramar och låta den gå.
Annan fördel med flatbedd är att du scannar lätt andra filmformat. Jag har liggande drygt 200 stereo bilder från 50 talet som ska scannas.
Igår scannande jag massa negativ från sent 60 tal till tidigt 70 tal plåtat med 126 film och även att negativet har samma formt som 135 film så ligger bilden högre upp så ska man andvända 135 film hållaren så klipper hållaren bilden längst upp.
Lite pill så har jag fått in 126 negen i 120 film hållaren.
Nästa projekt blir att scanna 120 negativ tagna med lådkamera från 40-50 talet. Negativen är lite större format och det verkar som man fick ut 8 bilder per 120 rulle på den kameran.
// Fredrik
jorgene
Aktiv medlem
Det du nämner är ju såklart de stora fördelarna med flatbädd, och är man nöjd med kvaliteten man får, och inte har något emot att vänta lite, så är ju en sådan ett utmärkt alternativ (särskilt för den summa man spenderat). För mig som scannar både till mig själv och andra är det dock inget alternativ. Inte för att kvalitén från t.ex. en Epson V700 skulle vara tillräcklig för många av mina kunder, utan för att kostnaden per scannat dia skulle bli alldeles för hög med den tiden scanningen tar med en flatbädd. Jag inser att de som inte tjänar pengar på det här, kanske har svårt att lägga >15000kr på en LS-5000 + batchscanningsmagasin. Men, gör man det så går det också undan: 60-80 dia i 4000dpi med dammborttagning per timme (med hyfsat modern dator; väldigt beroende på datorhårdvara).
Eventuellt blir det dock en Epson V700 för mig också, vad det lider. Dels behöver jag kunna scanna påsiktsbilder, men också dia/negativ större än småbild. Vid horisonten hägrar en ny/beg LS-9000, men då får jag först se till att få in lite mer pengar på scannandet först...
Eventuellt blir det dock en Epson V700 för mig också, vad det lider. Dels behöver jag kunna scanna påsiktsbilder, men också dia/negativ större än småbild. Vid horisonten hägrar en ny/beg LS-9000, men då får jag först se till att få in lite mer pengar på scannandet först...