Annons

Erfarenhet kring fokuskalibrering av kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en begagnad Canon 40D. Nu har jag tyvärr konstaterat att kameran inte lirar speciellt bra med mina objektiv, autofokusen lägger skärpan helt fel.
Vid avstånd på ca 2 meter hamnar skärpan ungefär 30-40 centimeter bakom motivet. Och detta under goda fotograferingsförhållanden (stillasittande motiv, ljus lokal, snabb slutartid, blixt osv).

Jag funderar på om jag kan lösa detta genom att lämna in kameran för kalibrering av autofokus. Men var vänder jag mig (förre ägaren hade kameran över 1 år så garantin är slut)? Räcker det med bara kamerahuset eller måste jag kalibrera samtliga objektiv också? Vad kostar det?

Alla synpunkter är välkomna!

PS. Objektiven fungerade klockrent på min förra kamera, en Canon 350D.

Det bästa är att justera tillsammans med de optik du tänker använda för att de ska fungera optimalt!

Har du samma avvikelse på alla dina objektiv på det huset?
Isf är det troligen bara huset som ligger fel.

Det är helt klart en fördel för den tekniker som skall kalibrera ditt hus, om du skickar med ett par objektiv. De kan då verifiera att skärpan ligger bra med dina objektiv. Är det dessutom Canonobjektiv kan de även justera objektiven om de skulle ligga fel.

Jag måste nog göra lite seriösa tester innan jag vågar svära på att alla objektiv beter sig exakt likadant, men min spontana känsla säger så i alla fall.

Kan man vända sig direkt till Canons serviceverkstad (vad heter den?), eller måste man gå via t ex en fotobutik?

Canon har ett några stycken verkstäder.

Gå in på deras hemsida och sök efter serviceverkstäder för kontaktinformation.

ANNONS
Götaplatsens Foto