Annons

Erfarenheter av NISI var. ND 1,5-5 stop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Håller på att kolla in lite prylar för att kunna filma med teleobjektiv och få någon form av vettigt ljud och mjuka rörelser. Har kikat in Nisi variabelt gråfilter 1,5-5 stop och kollat in lite på tuben (mestadels väldigt bra omdömen). Finns det någon här som har erfarenhet av dessa filter. Är ju trots allt en liten kostbar summa att lägga ut (nästan 2 lax för ett 77 mm). (Ljudet finns om i en annan tråd)
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inget direkt svar på din fråga om NiSis filter men jag använder Haida NanoPro 3x3 filter i min mattebox och är mycket nöjd med dem. Väldigt prisvärda.
De har nu släppt ett magnetiskt system där du får två olika VNDs i ett, 2-5 och 6-9 så man snabbt kan växla. Ungefär samma peng som NiSi, runt 2000:- för 77mm men i praktiken får man 2 filter. Verkar inte så mycket recensioner än men jag har svårt att se att de gjort bort sig, deras "vanliga" variable filter i NanoPro-serien har fått gott omdöme tidigare så jag tänker att dessa magnetiska bör vara minst lika bra.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inget direkt svar på din fråga om NiSis filter men jag använder Haida NanoPro 3x3 filter i min mattebox och är mycket nöjd med dem. Väldigt prisvärda.
De har nu släppt ett magnetiskt system där du får två olika VNDs i ett, 2-5 och 6-9 så man snabbt kan växla. Ungefär samma peng som NiSi, runt 2000:- för 77mm men i praktiken får man 2 filter. Verkar inte så mycket recensioner än men jag har svårt att se att de gjort bort sig, deras "vanliga" variable filter i NanoPro-serien har fått gott omdöme tidigare så jag tänker att dessa magnetiska bör vara minst lika bra.
Ka du bjuda på en länk så att man kan läsa om dem lite på en produktsida eller hos en återförsäljare
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Ka du bjuda på en länk så att man kan läsa om dem lite på en produktsida eller hos en återförsäljare
Här är länk till Haidas pressrelease (deras sajt är hoppslöst dålig i övrigt)

Kamda, https://www.kamda.se, är svensk återförsäljare men de har inte lagt in dem i webshoppen än.
Den enda "svenska" shoppen jag sett än så länge som har dem är Amazon - https://www.amazon.se/Haida-interchangeable-magnetisk-filterset-bländarsteg/dp/B08S3937JQ/ref=sr_1_7?dchild=1&keywords=haida+nanopro&qid=1614287826&sr=8-7

På youtube har det börjar poppa några videos, oklart hur objektiviteten är dock:
 

Polar300

Aktiv medlem
... Har kikat in Nisi variabelt gråfilter 1,5-5 stop och kollat in lite på tuben (mestadels väldigt bra omdömen). Finns det någon här som har erfarenhet av detta filter. Är ju trots allt en liten kostbar summa att lägga ut (nästan 2 lax för ett 77 mm).
Jag har ett NiSi ND 1.5-5 i just 77mm - som jag är mycket nöjd med, det gör precis det jag förväntade mig. Med step-up -ringar kan jag använda det på mina smalare objektiv också...

Jag tyckte inte kostnaden var något att tveka över - att kunna skapa rörelseoskärpa i vattendrag mitt på soliga högsommardagar får vara värt lite blodpudding...
 
ANNONS