Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av Sigma 18-50/3,5-5,6 DC

Produkter
(logga in för att koppla)

dovearea

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är i stort behov av en vidvinkel till D100'an, men har inte så mycket pengar över för stunden. Sigma 18-50/3,5-5,6 DC kostar ju drygt 1400 kronor och det är ju några kronor billigare än Nikon's egna zoomar.

När den är så billig måste det ju vara nåt som inte är så bra. Finns det någon som har några erfarenheter av gluggen? Jag har näst intill bestämt mig för att köpa den, men det vore kul att höra vilka hakarna är :D

Jag har den på min canon 300D. Den är plastig i känslan och ganska lätt (om det nu är dåligt). Den är också ganska högljudd, men jag har varit nöjd med den hittils, jag tycker den producerar hyfsade bilder.. Har inte så mycket att jämföra med o andra sidan.

Valde den istället för canon ef-s, tyckte den kändes gedignare.Tycker autofocusen är snabb på min 300d. Den har också hyfsad närgräns, 25 cm.

Det fanns ett en kort utvärdering av objektivet (för canon sensor) i Colorphoto (tysk) nummer 2 2004, nämns också i nån annan tråd.

Den går märkväl inte att använda på kameror med bildvinkelsförlängning mindre än 1,5x. Men om budgeten är 1400kr så finns det kanske inte så mycket att välja på, man får väl ändå oftast vad man betalar för. :)

Jag har den till min Fuji S1. Fungerar mycket bra. Skärpan är bra över hela bilden på alla brännvidder. OK, kanstskärpan i 18-läget på full öppning är inte i topp men klart godkänt. Ingen störande vignettering. Viss tunnformig distortion i 18-läget, annars OK.

ANNONS
Götaplatsens Foto