Annons

Erfarenheter av Spyder med Optical/Photocal sökes.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosie

Aktiv medlem
Hej !

Jag tänkte investera i en Spyder med photocal för kalibrering av min skärm och undrar om någon har erfarenhet av dessa modeller ? Jag vill också kunna lämna arbete för tryckning.

Tacksam för all info.

Mvh Hans Rosie
 
Rosie skrev:
Jag tänkte investera i en Spyder med photocal för kalibrering av min skärm och undrar om någon har erfarenhet av dessa modeller ? Jag vill också kunna lämna arbete för tryckning.
Inte en aning om den är bra , men Dpreview har testat en Spyder. Det finns väl varianter på den, vet inte om denna är samma som du söker.
 
användare mipert(mikael pertman) här vet jag att han har en o erfarenhet ligger jan också inne med.
 
Jag är ägare till en Spyder med photocal. Kalibreringen är ganska enkel att utföra, men jag fick problem med drivrutinen för Nvidia GF3 Ti500-grafikkort. När datorn startades upp, laddades den korrekta färgprofilen skapad av photocal, sedan gick Nvidias färgkorrigering in och förstörde det hela (Yes, jag har plockat bort Adobe Gamma som laddas i Windows autostart).

Jag blev tvungen att använda skärmens förinställda 6500K-läge, och sedan ändra ljusstyrka och kontrast med hjälp av photocal. Det är ändå mycket bättre än att kalibrera "på känn". Spyder-tillverkaren har kontaktat Nivida, men har ännu inte någon lösning till mig.
 
Rosie skrev:
Hej !

Jag tänkte investera i en Spyder med photocal för kalibrering av min skärm och undrar om någon har erfarenhet av dessa modeller ? Jag vill också kunna lämna arbete för tryckning.

Tacksam för all info.

Mvh Hans Rosie

Jag har visserligen ingen Spyder, utan mätmoj från annan tillverkare, men jag kör Optical. Det finns ju två Spyder paket att köpa och det gäller att välja rätt. Om du har en enklare skärm så räcker Photocal programvaran gott. Om du däremot har en skärm där du kan justera färgtemperaturen internt sas, då skall du definitivt köpa Spyder med Optical. Lite högre pris men väl värt varenda öre.
Förfafandet vid kalibrering är busenkelt, det svåra är väl att veta vad man skall kalibrera sin skärm till för värden (D50?, 6500K?, Gamma 2.2? etc) SFF och några till har gett ut en liten skrift i ämnet, finns att beställa för 140:-
Huruvida du kan lämna bilder till tryck beror ju på hur du levererar, kör du RGB bilder räcker det med att din skärm är rätt kalibrerad, Photoshop rätt inställt osv (tryckeriet CMYK:ar). Om du vill leverera tryckfärdigt (CMYK) blir det lite värre, du måste du ha ICC profiler och en hel del kunskap om färghantering. Saknar du profiler är det ännu värre.

Hoppas jag inte rört till det.
 
Rosie skrev:
Hej !

Jag tänkte investera i en Spyder med photocal för kalibrering av min skärm och undrar om någon har erfarenhet av dessa modeller ? Jag vill också kunna lämna arbete för tryckning.

Tacksam för all info.

Mvh Hans Rosie

Alla på mitt jobb kör med Spyder med Optical (utom jag som precis fått en Barco :-D) och det fungerar utmärkt. Dock har vi Macar, när jag tog hem den och testade på PC:n så räckte strömmen via usb:n inte till och kalibreringen låste sig gång på gång. Men jag har testat på 4-5 andra PC och då har det fungerat klockrent.
 
ANNONS