Annons

Erfarenheter av supervidvinklar till fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Syvertsen

Aktiv medlem
Är lite sugen på Tokinas 12-24 F4. Drömmen vore såklart Nikkor 12-24 F2,8 med konvertör, men jag har inte den budgeten just nu. Valet står emellan Tokinas 12-24 F4 och Sigmas 12-24 F4,5-5,6.

Bägge två verkar bra. Tokinan är ljuskänsligare och billigare, Sigman är skarpare. Så långt har jag kommit ungefär, på alla reviews och habbhabb som finns att tillgå för den blinde.

Någon som sitter inne på egna erfarenheter av dessa, eller kan presentera ett vettigt alternativ till dem? Möjligen någon hemlig fast liten rackare i 12-15mm-området som inte är fisheye?

Är lite sugen på Tokinas 12-24 F4. Drömmen vore såklart Nikkor 12-24 F2,8 med konvertör, men jag har inte den budgeten just nu. Valet står emellan Tokinas 12-24 F4 och Sigmas 12-24 F4,5-5,6.

Bägge två verkar bra. Tokinan är ljuskänsligare och billigare, Sigman är skarpare. Så långt har jag kommit ungefär, på alla reviews och habbhabb som finns att tillgå för den blinde.

Någon som sitter inne på egna erfarenheter av dessa, eller kan presentera ett vettigt alternativ till dem? Möjligen någon hemlig fast liten rackare i 12-15mm-området som inte är fisheye?

Tokinan tror jag inte är för fullformat.

Sigman är enda valet vad jag vet, om man inte vill punga ut för Nikonzoomen eller Canons 14/2.8. Jag har Sigman och den behöver bländas ner en del för att bli skarp, men jag ser inte det som något problem eftersom jag oftast ändå vill ha stort skärpedjup då jag använder den.

Jösses vad trött jag blir. Står olika precis överallt.

Vad heter fullformat-kompatibel på Tokinaspråk, motsvarande t.ex. Canon EF eller Sigma EX DG? Eller har de inte med någon sådan i sina produktnamn?

Skulle tro att "DX" betyder att det är för APS-C sensor.

Kika på Tamron 14 2.8 inte särskilt billig i nypris men kanske finns ngn fin begagnad. Sigma 12-24 är rolig med inte särskilt bra till FF, den kan dock duga mer än väl ändå... Nikon's 14-24 är ju en liten dröm, har sätt lite riggfoton på basketmatcher med 1Ds MKIII med 14-24'an ruskig kant skärpa kan man sammanfatta det som:) Lite dyr som du säger med "konverten" tyvärr "/...

Olympus 18/3.5 med adapter är väldigt trevlig, och klart billigare än Nikkor 14-24, om man kan hitta ett...

Ska du "vidare" än så blir det dyrt. Ingen av de fasta 14mm-gluggarna verkar prestera särskilt bra, tyvärr. Det hemliga alternativ är isf Leica eller Zeiss 15mm (samma design), men då är det nog mer prisvärt med Nikkor 14-24.

Sigma 10-20 är väl för fullformatare. Den har jag till min crop-kamera och är nöjd. Skarpare men i övrigt optiskt i samma nivå som Canons egna 10-22 enligt photozone.de.

ANNONS
Götaplatsens Foto