Annons

Erfarenheter med Nikon AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Vem har detta objektivet och vill berätta om sina erfarenheter, positiva eller negativa? Fick tipps om objektivet i en äldre tråd men har ännu inte kunnat bestämma mig. Har begränsad budget men vill ha ett objektiv som gör sitt för att få bra skärpa. Använder en Nikon D50.

Fråga av en icke-teknik-nörd: Vad står ED för egentligen?

Tack på förhand!

Hej!
Vem har detta objektivet och vill berätta om sina erfarenheter, positiva eller negativa? Fick tipps om objektivet i en äldre tråd men har ännu inte kunnat bestämma mig. Har begränsad budget men vill ha ett objektiv som gör sitt för att få bra skärpa. Använder en Nikon D50.

Fråga av en icke-teknik-nörd: Vad står ED för egentligen?

Tack på förhand!

ED = Extra Definition.
Definition kan översättas med "definiering av detaljer" i motivet, typ.

Det är en typ av glas som förbättar genom att det bryter alla färger i spektrum mer likartat, dvs alla färger hamnar (eller hamnar nästan) på filmplanet/sensorplanet.
På längre brännvidder, i synnerhet då, kan det annars lätt bli färgspridning, vilket ger ett sämre skärpeintryck.

Nu är nämnda objektivet inte ett ultraskarpt sådant, men ED-glaset i någon (några?) av linserna gör sitt för att det ska bli såpass ok som det är.

Ska det bli märkbart bättre blir det i Nikons fall 70-300:an till ett "aningen" högre pris.

55-200 VR är prisvärt, en bra början ifall du vill få tillgång till tele utan alltför stor investering.Finns andra liknande objektiv (= fristående tillverkare) som är lika skarpa men VR är ju också i sig en bra sak att ha tillgång till.
De flesta eller kanske alla(?) "fristående & billiga" telezoomar saknar VR/IS etc.

VR är nog sånt jag gärna vill ha. Läser bara positiv beröm om det även om det gör det dyrare.

Ska det bli märkbart bättre blir det i Nikons fall 70-300:an till ett "aningen" högre pris.
Vad i synnerhet blir bättre då tycker du?

Fundersam

Står också och väljer mellan Nikon 55-200 och 70-300, det sist nämnda är ju nästan tre gånger dyrare.

Har just nu bara kit objektivet 18-55 som följde med min D60.
Frågan är om det är värt det för en amatör som gillar att fota.

ED står för "Extra low Dispersion". Annars stämmer det Mats sa bra.
http://wiki.nikonians.org/index.php/ED_(Extra_Low_Dispersion)_Glass

Om det är värt merpriset för 70-300 VR skulle jag säga beror på hur lång brännvidd man tror sig behöva, först och främst. Båda objektiven är bra och även 55-200 presterar faktiskt helt okej redan på största bländare.
Om man vill testa telefoto men inte med säkerhet vet om man kommer att gilla det skulle jag nog börjat med 55-200:n (med VR). Får man blodad tand så gör man inte nån jätteförlust om man säljer den och köper 70-300:n (eller nån annan telezoom) senare.

ED står för "Extra low Dispersion". Annars stämmer det Mats sa bra.
http://wiki.nikonians.org/index.php/ED_(Extra_Low_Dispersion)_Glass

Om det är värt merpriset för 70-300 VR skulle jag säga beror på hur lång brännvidd man tror sig behöva, först och främst. Båda objektiven är bra och även 55-200 presterar faktiskt helt okej redan på största bländare.
Om man vill testa telefoto men inte med säkerhet vet om man kommer att gilla det skulle jag nog börjat med 55-200:n (med VR). Får man blodad tand så gör man inte nån jätteförlust om man säljer den och köper 70-300:n (eller nån annan telezoom) senare.

Ja...visst är det så (ang ED) att "D:t" står för (low) Dispersion...men kan tycka det då logiskt sett borde kallats ELD, är nog därför jag mindes fel...nåja, allt är inte logiskt i vår värld ;-)

Bra tips att "provköra" den billigare gluggen, skulle man märka telefoto inte är "så mkt för en" så har man inte lagt ut alltför mkt, och blir man sugen på mer tele istället gör man inte nån storförlust när man byter upp sej.

ANNONS