Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Err 01 Communications ... is faulty"

Produkter
(logga in för att koppla)

simonmiller

Ny medlem
Hej,

Jag köpte ett objektiv för ett tag sedan. Ett Tamron 24-70/2.8, begagnat. Och har nog tänkt att så länge det inte är några tydliga skador på grejerna så borde det vara lugnt att köpa begagnat. Men nu har jag fått problem med objektivet. Det funkar mellan 24 och 35, men på alla brännvidder > 35mm får jag felmeddelandet i rubriken. I sin helhet lyder det: "Err 01 Communications between the camera and the lens is faulty. Clean the lens contacts."

Så jag antar att det har blivit något glapp i sladdarna (?) efter att man har zoomat in och ut många gånger.
Och det var här jag insåg att jag har lärt mig en läxa; att köpa objektiv begagnat borde gå bra om det inte är några tydliga skador på det, och om det är ett fast sådant, kanske.

Jag har sett att Tamron har en reparationsservice i Malmö, men eftersom det är begagnat så har jag ingen garanti utan de skulle ge mig ett kostnadsförslag, och därför tänkte jag att jag kollar först om det är någon annan som har erfarenhet av detta och vet ungefär vad det skulle kosta att reparera en sådan här skada.


Tack,

Simon
 
ANNONS