Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bedöma skicket vid beg köp från MPB

Produkter
(logga in för att koppla)

Ynos

Aktiv medlem
Kan någon hjälpa mig att bedöma skicket på ett begagnat objektiv hos MPB?

De beskriver skicket med den här texten.
This item is Good, which generally means:
Item is in good overall condition, but may have some signs of cosmetic wear, i.e. light scuffing to some areas or slight shiny surfaces, the clean/mark-free glass, lens mount and lens barrel may have some signs of wear. The focus ring is smooth and in good condition. There may be some light dust present.

Jag har aldrig köpt något av MPB, så jag har svårt att tolka nivån "kosmetiskt slitage". Klassningen Good låter bra, men objektivet kan ju ha allt som räknas upp ovan. Och jag kanske tycker det är skador och inte "kosmetiskt slitage".

Vore tacksam om någon som har koll på detta vill berätta om sina erfarenheter.

Jag har inte köpt från dem men sålt till dem flera gånger.

Det jag vet är att alla deras produkter fotograferas enskilt. Det betyder att om du tittar på en kamera eller ett objektiv så är det faktiskt just den kameran eller objektivet du köper om du trycker på köp.
Jag skulle råda dig att titta på många olika produkter i olika klasser för att se vad du själv tycker om hur det ser ut i de olika kategorierna.

Jag har flera gånger höjt nivån på det jag sålt för att jag sett likadana saker hos dem som haft en högre nivå än vad jag tyckt.
Även i kategorin ”like new” tycker jag att det finns tydliga exempel på att de inte är så fina som ”like new” borde vara.

Du har ju en viss garanti på det du köper där och det går väl att ångra ett köp men själv skulle jag inte köpa annat än ”like new” från dem. ”Good” är två kategorier ner och ser ofta ganska slitna ut.

Jag är jättenöjd med mina interaktioner med MPB, de har varit snabba och enkla att ha och göra med. Dock har jag som sagt bara sålt, inte köpt.

Lycka till!
/Jon

Jag har inte köpt från dem men sålt till dem flera gånger.

Det jag vet är att alla deras produkter fotograferas enskilt. Det betyder att om du tittar på en kamera eller ett objektiv så är det faktiskt just den kameran eller objektivet du köper om du trycker på köp.
Jag skulle råda dig att titta på många olika produkter i olika klasser för att se vad du själv tycker om hur det ser ut i de olika kategorierna.

Jag har flera gånger höjt nivån på det jag sålt för att jag sett likadana saker hos dem som haft en högre nivå än vad jag tyckt.
Även i kategorin ”like new” tycker jag att det finns tydliga exempel på att de inte är så fina som ”like new” borde vara.

Du har ju en viss garanti på det du köper där och det går väl att ångra ett köp men själv skulle jag inte köpa annat än ”like new” från dem. ”Good” är två kategorier ner och ser ofta ganska slitna ut.

Jag är jättenöjd med mina interaktioner med MPB, de har varit snabba och enkla att ha och göra med. Dock har jag som sagt bara sålt, inte köpt.

Lycka till!
/Jon

Hej Jon!

Tack för dina synpunkter!
Jag tar till mig ditt råd att köpa ”like new”. Och om man skulle vilja sälja objektet senare är det säkert lättare när skicket är ”like new”. Så jag spanar vidare.

//Örjan

Naturligtvis är det som står som ”good” billigare så det beror ju också på hur mycket du är villig att betala.
Som jag sa förut. Varje sak är enskilt fotograferad så det går att se hur de ser ut.
På så bis går det också att jämföra skicket på sakerna i olika kategorier.

/Jon

Ja, på dyrare saker kan det skilja flera tusenlappar mellan Excellent och Good. Dock tycker jag utifrån att ha tittar på rätt mycket bilder att det finns en del spann och det kan av uppenbara skäl variera vad som är orsaken till att något satts ned till Good. Sedan finns det förstås vissa typslitage som är väldigt vanligt förekommande, särskilt om det är en äldre modell som hunnit slitas. Tydligast är ju detta på kameror för film som idag oftast är 25+ år gamla och ibland mycket äldre än så.

Dock kan det även förekomma kosmetiskt Excellent som kostar som Good pga t ex fuktfläckar i objektiv och den sortens saker, så man bör även titta om det finns andra anmärkningar angivna.

ANNONS
Götaplatsens Foto