Annons

Err 01

Produkter
(logga in för att koppla)

Solros68

Ny medlem
Hej,
Jag har ett objektiv som alltid tagit bra bilder t min eos 40D som nu inte alls vill. Det blir bild men efter varje foto kommer varningen upp.
Den säger att det är kommunikationsfel o att lins ska rengöras. Vilket jag naturligtvis försökt göra, både på hus och objektiv. Är det någon vits att lämna in ett objektiv som är inköpt för knappt 3000 kr för flera år sedan?
Är det bara att kassera? Vad kostar det att anlita kameradoktor?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är tveksamt om det är lönt, en reparation kan lätt kosta 3000 kr. Men du kan ringa Goecker eller Scandinavian Photo. De ska ha fasta priser på reparation av canon-objektiv.

Har du provat med andra objektiv så att du vet att det är just det objektivet som krånglar och inte kameran?
 

Solros68

Ny medlem
Tack för svar. Jo det funkar m mina fasta objektiv så jag är säker på att det är objektivet o inte kameran.
Dags för nytt objektiv då...
 

barabild

Aktiv medlem
Jag har ett välanvänt Canon EF 24-105 1:4 L IS USM där jag råkade ut för samma sak. Det var den tunna "bandkabeln" till objektivets fokusmotor som gått av. Det kostade 3500 kr att få det reparerat men sedan dess har det fungerat. På ett 3000 kr objektiv är jag inte säker om jag låtit repararera det.
Jag har också haft ett EF-S 17-85 med samma fel. Där hittade jag en reparationsvideo på YouTube och köpte ny kabel på eBay för ca 125 kr. Döm om min förvåning när jag lyckades byta kabeln och objektivet fungerade efteråt. Det fungerar än men det är inte jag själv som använder det numera.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Det hjälper om du berättar vilken objektiv det är (model och märke) så vi slipper gissa vilken av hundratals objektiv modeller därute det handlar om.
 
ANNONS