Annons

Err 99 på 10D efter sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

Bent C.

Aktiv medlem
Jag har en 10 D som har fungerat ypperligt i ett år nu. Aldrig ett Err 99. Häromdagen var det dags för sensorrengöring. Efter rengöringen får jag Err 99 ca var trettionde exponering. Efter avstängning fungerar den ett tag igen. Jag har försökt följande:

Byte av batteri
Ominstallation av firmware
Formatering av kort
Byte av kort
Byte av objektiv
Fota utan objektiv

men problemet kvarstår. Nämnas kan att jag bara har Canonobjektiv, så det beror inte på Sigmaproblemet. Vad gör man?

Kan du ha fått ludd/smuts från rengöringsgrejjerna på kontakterna ?

Kan dom ha fastnat i stiften och rivit lös ludd?

Putsa kontakterna, har du tur så..

Tycker inte att du ska få ERR99 efter en rengöring.

Jag inser att sensorrengöring inte borde kunna påverka Err 99, ffa eftersom rengöringen bara bestod av blåsning med luft. Jag har inte rensat kontakterna, men de ser då rena ut. Just innan lunch fick jag lite panik och skickade iväg kameran till Centralservice i Hägersten, eftersom jag behöver en felfri kamera om en vecka. Hoppas att de hittar felet.

Fick i övrigt att veta att Err 99 var samlingskoden för "fel man inte kunde förutsäga kunde inträffa", vilket ju låter läskigt som ett underlag för att få det fixat!

Har fått precis samma problem som dig Bent när jag gjorde en sensorrengöring med blås. Då och då hänger sig min d10 och visar 99 err på displayen. Fick du reda på vad det var för fel på din? Blev den återställd efter servicen?

Mvh simon

Det var slutaren som tagit slut, vilket innebär att det inte borde ha med rengörningen att göra. Efter slutarbytet, som gick på garantin, fungerade kameran hur bra som helst igen.

mvh

Bent

ANNONS
Götaplatsens Foto