Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Err99, kamerorna eller optiken??

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag har under veckan haft problem med 20d som säger err99 stup i kvarten, men bara med ett 70-200 som alltid funkat förr.
Att endast plocka ur batterier och få igång igen hjälper inte, dock hjälper optikbyte.
Jag trodde ett tag att det var slutaren eller något sånt men efter att ha testat en mängd avtryck på 20:an med andra objektiv utan problemet kom jag på att sätta 70-200 på 10d. Tryckte av massa gånger för att kolla och fick fram err99 även på den efter ett gäng serietagningar.
Satte samma optik på en analog och sköt av 3x36 rutor. Där uppstod inga problem. Knepigt..
Optiken har inte utsatts för några missöden, men den har varit rätt obrukad någon månad..

Kan det verkligen vara så att det är optiken som är hela problemet? Den har ju funkat helt perfekt med kamerorna tidigare.
Eller är det mer troligt att både 10 och 20 lägger av på samma gång? Varför strular de med bara en optik isf tro? En Canonoptik dessutom..
Någon som varit med om att felet suttit i normalt kompatibel optik när err99 uppstått?

Har putsat och plockat bort batterier, bg, optik e.t.c men problemet återkommer om jag kör samma optik iaf.

EDIT: Ingen av kamerorna klagar direkt, men efter några avtryck så..

Kan tillägga att optiken är 2,8 L. Noll garanti, den är begagnatköpt men har fungerat topp hos mig sedan i fjol.
Filmerna från analoga (ja, jag testsköt med film i kameran) är framkallade och klippta nu och inga fel syns på dem heller. Fokus ligger också där det ska i alla brännvidder.

Är gluggen hel? alla klackar för mekanisk påverkan av huset sitter där de ska? Funkar bländarlamellerna?

Har du även testat att putsa kontakterna, både på objektivet och kameran? Jag vet inte vilken typ av beläggning de har, och vad de tål (om det finns t ex ren koppar under som lätt oxiderar när man putsat för mycket?) men vissa kontakter rengörs bäst med ett radergummi. Du kanske bör testa något mildare först.

Ja, T-röd (eller något mildare mot plast/gummi) är snällare mot kontakterna, men om de redan är nötta och har oxiderat kan något som bearbetar oxiden gå åt. Är det någon som vet något om vad beläggningen tål?

CRC 55-6 kan fungera med. De löser rost och fett, men leder inte elektrisitet... Och kan därför fungera bra att torka med.

Hej Lotta!
Har precis samma problem som du. Med exakt samma optik och kamera(20D) och vid samma scenario, dvs vid serietagningar. Har även uppstått någopn gång vid gaffling. Även min optik är begagnad men funkar i övrigt ypperligt(f*n vad skarp den är =P). Hade vart kul och höra om det finns någon med NY optik som har/haft samma problem eller om det som ovan sagts kan bero på gamla kontakter. Verkar ju dock ändå konstigt att det endast uppstår vid serietagningar. Om det var kontakterna så borde det ju även hända vid one shot lägen någon gång. Kanske är det så att hårdvaran i optiken inte är snabb nog för kameran och därmed så tycker kameran att det uppstått något kommunikationsproblem. Vad vet jag? Någon!?

Om det endast uppstår vid snabb seriebildstagning kanske det skulle kunna vara bländarlamellerna som inte hinner med? Jag har inte hört talas om problemet förut, och så ruskigt snabb är ju inte 20D (jämfört med t.ex. en Eos 1RS som förmdligen använts en hel del med den gluggen). Slutare blir ju sämre med tiden, och det borde även bländarlameller bli ...

Inte vet jag, men kanske något att fråga Canons serviceverkstad om.

Hade problemet med ett objektiv, skickade in objektivet och det var bländarlammellerna. Fick dem utbytta (kostade ett par tusen) sen funkade och funkar allt fortfarande som smort.

Mmm, då kan man ju tro att problemet sitter i optiken ändå. Inget kul, hade hellre lämnat ett hus till verkstaden.
Får väl skicka in till veckan trots att jag får jag riktiga problem utan den optiken till veckan, men jag får väl kolla uthyrningsmöjligheterna här i värmland och hoppas.
(Hade ju redan problem iof, eftersom den skär sig med kamerorna jag behöver iaf.)

Fast det där med snabbheten låter lite lustigt egentligen med tanke på att den analoga optiken funkade perfekt med är en EOS 1n RS.

Har en begagnad 10D med samma problem. Kommer och går, men känslan är att det kommer oftare med vissa objektiv än andra. Oftast just om jag tar serietagningar, men ibland även vid enstaka bilder.

Har aldrig upplevt något problem när jag sätter samma objektiv på min EOS 300 (analog). Känns onekligen som att det är 10D som är känslig, även om objektivet verkar vara den utlösande faktorn.

Jag hade detta problemet med en gammal sigma glugg i början funkade allt bra men allt eftersom blev det värre och värre.
Det gick till sig om man tog av och på gluggen igen.
Sedan gick det objektivet sönder så då köpte jag en canon glugg för 1 månad sedan och nu i veckan hände samma sak med den än fast jag för några veckor sedan rengjorde kontakterna.
Men har bara fått det en gång med den nya gluggen men är ändå lite orolig eftersom jag ska i väg på ett jobb i 2 veckor och måste va säker på att kameran inte pajjar.

Så jag undrar om det kan vara något annat än fel på objektivet och skitiga kontakter?

Problem med felkod Err 99 i Canon EOS

Denna felkod verkar tyvärr vara vanligt förekommande.......... Har läst ett flertal insändare som beskriver symptom och tips.
Jag fick just problemet på min EOS300 som jag nu använt ca 6 månader efter nyinköp våren 2005.
Många pekar på problem med objektivkontakter eller batteri men jag fann att en liten del av slutarridån hamnat strax utanför sin "ram". Detta löste problemet!!!
Kollas enkelt genom att (försiktigt försiktigt) vika upp spegeln, då ser man ridån. Behöver väl inte påpeka att även ridån är känslig men det fungerade.

Kan tydligen vara väldigt olika saker...

På min glugg (70-200 2,8 IS på en 1Ds-2) var det IS-enheten som var paj, kostade 7.500:- att byta ut den. Känsliga grejer. Hoppas det var den då så det inte var "bilverkstadssyndromet" - är det inget allvarligt fel så fixar vi ett...

Veckan efter jag fått tillbaka den från verkstaden åkte gluggen i backen med en 5.500-kronorssmäll... ;)

Err99 är ju en slaskkod för allting som inte har en egen kod, så att just denna uppkommer oftast är ju troligt. Oxid på kontakterna är en sak, om något fått sig en törn så allting inte matchar upp kan det också bli, men sedan kan det vara precis vad som helst.

Har du otur kan det vara en sliten del i styrningen av bländarlamellerna eller USM-motorn. Om jag förstog dig rätt var det den vanliga L och inte L IS du hade?

Just L IS modellen har varit behäftad med någon problem tillsammans med 1D mk2 i första hand.

I mitt fall var det optiken. Blev utan 6 veckor och fick tillbaks för en kostnad på dryga 4000:-. Något på motorn, men det exakta har jag inte i huvudet. Optiken funkar igen iaf:)

Skönt att det fungerar igen, trist att det var något som hade pajat. Missade att det var en 3 månader gammal tråd som någon dragit upp.

tritub skrev:
CRC 55-6 kan fungera med. De löser rost och fett, men leder inte elektrisitet... Och kan därför fungera bra att torka med.

Jag har inte erfarenhet av att använda 5-56 i en kamera, men känner intuitivt att jag inte skulle rekommendera detta, då jag i andra sammanhang märkt att det tränger in överallt. Även där man inte vill ha det. Det är otroligt lättflytande och tränger in i ställen som t.o.m. är ogenomträngliga för vatten.

Sandpapper tänkte jag först att det kunde funka, men vid närmare eftertanke är det kanske ingen bra idé, då det lösgör slipspån som kan vara svåra att bli av med.

Återstår väl någon kemisk lösning som tar bort oxideringen, ifall det är fråga om oxidering. Är det bara smuts kanske lite YES utspätt med vatten funkar bäst och är skonsammast?

ANNONS
Götaplatsens Foto