Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Error 01 med Canon 50/1,8 & D60

Produkter
(logga in för att koppla)

danielstenholm

Aktiv medlem
Jag har en Canon D60 och när jag använder mitt Canon 50/1.8 II så får jag ofta "error 01" i displayen. Enligt manualen ska ju det betyda att man ska rengöra kontaktytorna på objektivet. Grejen är att objektivet och kameran köptes i okt-03 och är väldigt lite använda. Kontaktytorna är därför som nya (om ni frågar mig).

Dessutom tycker jag att kameran överexponerar rätt mycket med just det objektivet. Nu vet jag inte riktigt hur det funkar rent tekniskt, men kan det vara objektivets fel att bilderna är överexponerade, eller har objektivet inte med saken att göra?

Borde jag vända mig till Hegerthorns som jag köpte grejerna av för att få objektivet utbytt?

Tack på förhand!

/Daniel

Om det inte är kontakterna som ärgat så är det nog ditt objektiv som är trasigt. Att du får överexponerade bilder kan då bero på att objektivet inte lyder kamerans instruktion om att blända ner.
(Pröva med skärpedjupsknappen.)

andgi skrev:
Om det inte är kontakterna som ärgat så är det nog ditt objektiv som är trasigt. Att du får överexponerade bilder kan då bero på att objektivet inte lyder kamerans instruktion om att blända ner.
(Pröva med skärpedjupsknappen.)

Hej Anders!
Du har nog rätt om att objektivet inte bländar ner som det ska. Använder jag f22 så bländar den knappt ner någonting när jag testar med nedbländningsknappen.

50/1.8 II är ju visserligen löjligt billigt, men det borde väl palla runt 2000 bilder i alla fall?

Säg inte det. Jag hade mitt väl inpackat i en vadderad optikpåse samt handdukar. När jag skulle använda det på resan vägrade spegeln att fälla ner sig. Med alla andra objektiv funkar det fint.

Hade bara haft det i väskan. Det är inne på service nu.

En sån sak måste ju gå på garantin enligt de nya konsumentköpslagarna. Det är ju upp till säljaren(butiken) att bevisa att det är du som micklat sönder det annars. Just 50/1.8 II är ju inte så mycket att mickla med. Har ett själv som jag inte använder så mycket, dock så funkar det bra när jag använt det.

Jag hade köpt det beggat, men det var garanti kvar. Var inne och lämnade det på kameradoktorn, hon testade det på en annan kamera, skrev en rapport och skickade iväg det. Tänkte ringa och höra hur det går nu i veckan.

Jag får error 01 på alla mina tre objektiv med min D60. Problemet började i fredags och jag kan inte få någon ordning på det. Jag har testat objektiven på en anna kamera och de funkar finfint!

Jag kan använda kameran om jag kör objektiven på största bländaren, men AF funkar inte alls. Det måste ju vara något fel på kameran, eller hur?

Jag har ingen garanti kvar, vart kan man lämna in den? Finns det bara service i Stockholm?

Tacksam för hjälp

/Jens

Intressant - jag har fått "err 99" på min 300D med mitt 50/1.8 II. Det har hänt typ två gånger sen jag skaffade objektivet för 6-8 veckor sen. Intressant är att det alltid hänt när jag använt (eller försööökt använda) bländare 1.8.

Kanske det finns en orsak till att 50/1.8 II är så billigt som det är... :-/

Det har väl kommit fett eller nåt annat smuts på kontakterna i huset objektivfäste. Rengör.

När det gäller mitt problem så berodde det på att mitt 50/1.8 II var paj. Det bländar inte ned, utan fungerar bara när bländaren är 1.8.
På mina andra objektiv fungerar det som det skall (puh!)...

/Daniel

Du hade tur du, jag vet ju att mina tre objektiv funkar med andra kameror.. Det är nåt lurt med min D60. Lite konstigt att det kommer nu, efter typ 9000 bilder...

Jag fick tillbaka mitt på garantin, justering av infästning stog det på arbetsordern. Altså hade fästet lyckats halka snett???

Vrickat, nu funkar det iaf.

Du råkar inte veta lite mer exakt vad dom gjorde? Kanske kan man pilla lite själv? Vet inte om jag vågar... Det jobbiga är att jag är inne på mitt andra år och då måste jag skicka kameran till Tyskland, där jag köpte den. Det lär ju ta lite tid...

Funkade inte din autofokus heller? Kunde du fotografera endast på största bländaren?

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto