Annons

Oskarpa bilder Canon 70d

Produkter
(logga in för att koppla)

emma0406

Medlem
Hej!
Jag har köpt en begagnad Canon 70d som främst ska användas till produktfotografeeing i mitt nystartade företag. Jag har tagit lite testbilder men tycker inte alls att jag är nöjd med skärpan. På de här bilderna är det ett tamron 28-75mm f/2,8 som sitter.

De är även väldigt brusiga tycker jag. Här är fullt dagsljus framför stort fönster, iso 200.

Är det mest troligt objektivitet? fel på fokus? Eller är kameran inte lika bra som jag tänkte? I nuläget får jag bättre bilder med min mobil 😅 ska även tillägga att när jag provade filma med kameran plus samma objektiv så kom felmeddelande ”kontrollera att objektivet sitter på kameran” efter ett par sekunder. Är de inte helt kompatibla?

Har även två Canon objektiv hemma, ett 50 mm 1,8 och ett gammalt typ 35-105mm 3,5-5,6.

Är det en mikrojustering som kan hjälpa mig?
 

Bilagor

Lawson

Aktiv medlem
Ser ut som frontfokus. Fokus ligger någonstans kring muggen i förgrunden.
Om du söker finns säkert någon bra länk på hur du enklast riggar och justerar fokus. Brus borde inte vara störande på iso 200. Får du till fokus ser det mindre brusigt ut.
 

befl

Aktiv medlem
Jag tycker du ska testa med ditt 50 mm också eftersom det är ett väldigt skarpt objektiv.
 

andreas89

Aktiv medlem
Det kan vara fel på objektivet, inte helt ovanligt att tredjepartsobjektiv från Tamron och Sigma har fokuseringsproblem. Prova med ditt Canon 50mm och se ifall problemet kvarstår.

Angående kontaktproblem kan du prova att gnugga rent kontakterna på både objektivet och kamerahuset med en luddfri duk och se om det hjälper. Ofta är fattningarna ganska grisiga när man köper begagnade grejer.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tror inte detta handlar om microjustering. Skulle mera satsa på servo-AF utan fokusprio inställt och alltför snabbt tagna bilder innan fokus är på plats. Kanske det i kombination med- (eller bara) många valda fokuspunkter istället för enbart mittpunkten som du bör använda med en spegelreflex vid denna typ av foto. Något brus är svårt att hitta så jag tror du reagerar på det korta skärpedjupet som du inte får med en mobil. Det är detta som de flesta porträttfotografer vill åt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ett moment i utvärderingsprocessen av fokusproblem brukar vara att köra några bilder med liveview. Blir det inte fokus då har du verkliga problem.
 
ANNONS