Annons

Ersätta 30D med kompakt för backpacking

Produkter
(logga in för att koppla)

adrianha

Medlem
Hej! Köpte i somras en 30D med 17-85, 50/1.8 samt BG-E2 begagnat då jag bestämt ville skaffa en systemkamera (hade inte haft någon sedan förra hösten då jag reste i USA med en D300 och Nikon 17-55). Nu ska jag åka bort 7 veckor, närmare bestämt till Sydostasien, och backpacka. Kommer besöka Thailand, Filippinerna, Vietnam och möjligtvis Kambodja.

Jag har tänkt ta med mig ovan nämnda utrustning, men såhär dagen innan avresa får jag second thoughts ang storlek/vikt osv. När jag hade min D300 med 17-55/2.8 tyckte jag den var för jobbig att släpa på vid utflykter med kompisar. Missade (t.ex.) när vi hoppade fallskärm, besökte Disney World mm. Nu kan det mycket väl vara så att jag bara var/är ovan men jag undrar om jag kanske borde köpa en Canon S95 eller liknande och ha med som enda kamera. Min flickvän kommer ta med sin Pentax K-X som är betydligt mindre och lättare.

Då vi vill resa och leva så enkelt som möjligt känns det som en stor kamera skulle kunna begränsa mig något, men det kan som sagt endast vara en fix idé. Jag vill ju inte komma hem efter att ha rest med endast en bra kompakt, och finna att jag inte kan printa i säg A3 utan att tappa bildkvalitet.

Pengar är i denna fråga ganska irrelevant så ska jag köpa en kompakt tänker jag på Canon S95 eller liknande.

Vad skulle ni gjort? Någon som har synpunkter/erfarenheter?

Åker på onsdag så snabba svar uppskattas mycket =). Tack på förhand!

MVH Adrian Hassler
 
Nu kan det mycket väl vara så att jag bara var/är ovan men jag undrar om jag kanske borde köpa en Canon S95 eller liknande och ha med som enda kamera. Min flickvän kommer ta med sin Pentax K-X som är betydligt mindre och lättare.
Om ni två reser tillsammans tycker jag det låter som en vettig idé att resa med en systemkamerautrustning och en kompaktkamera. Själv skulle jag aldrig ge mig ut på resa utan en kamera som får plats i fickan.
 
Eftersom flickvännen har en systemkamera läman din hemma och köp en kompakt. Jag kan varmt rekommendera S95. Den är verkligen liten och smidig och bildkvalitén mycket bra för att vara kompakt. Kul att "lattja" med också. Canons G-serie är väl också ett alternativ men för mig personligen går det bort - det är varken eller. Om jag inte hade DSLR och skulle köpa bara en kamera - ja då är G-serien ett intressante alternativ men har man en systemkamera och vill komplettera med en liten kamera, då tycker jag man skall gå hela vägen och ha en riktigt liten kamera som går ner i fickan utan problem.

Lycka till på resan!
 
Tack för svaren! Sony NEX är jag inte intresserad av, hade en Olympus E-P1 i början av sommaren som jag inte gillade nämnvärt. Samma gäller G12/P7000, de är inte små nog att ha i fickan (ie ta med sig ut på spontanutflykter utan väska), och ger långt ifrån samma möjligheter som en riktig DSLR.

Undrar verkligen hur en S95 skulle stå sig mot min 30D med 17-85 på en A3-print. Tänker då bas-ISO, tex landskap i dagsljus/skymning.

Vad tycker ni som backpackat med SLR? Känns kanske lite overkill med både hennes K-X och min 30D, och jag tror inte hennes kamera ger märkbart "sämre" bilder än min (snarare bättre, iaf på höga ISO om det nu blir aktuellt).

Tack igen =)
 
Jag har rest runt med inte mindre än fem kameror en gång. Det är verkligen inget jag rekommenderar. Senaste nöjesresan hade jag bara kompakten med mig, och trots att resan otippat slutade med fyra dagars reportageplåtande så gick det bra. Men det beror på vad man har för stil. Jag har någon sorts TriX-ideal, så med lite tillagt korn och hård kopiering så funkar det utmärkt.
Min högst personliga slutsats är att det inte är så jädra noga till sist. Så länge kameraeländet är lättanvänt nog att inte skapa frustration, så tror jag inte att det ska vara några större bekymmer.
 
Jag förstår problematiken, ska själv resa i vinter o har tidigare rest till bl.a. Australien då jag saknade att ha med kompakt för vissa utflykter, fester eftersom min system kunde vara otymplig. Kommer på min resa i vinter ha med mig både system och min kompakt men reser själv så vill inte hamna i situationen att jag saknar min system eller kompakt. Då du har tillgång till en system genom din flickvän så spara din egen rygg och plats i handbagaget :)
 
Jag förstår problematiken, ska själv resa i vinter o har tidigare rest till bl.a. Australien då jag saknade att ha med kompakt för vissa utflykter, fester eftersom min system kunde vara otymplig. Kommer på min resa i vinter ha med mig både system och min kompakt men reser själv så vill inte hamna i situationen att jag saknar min system eller kompakt. Då du har tillgång till en system genom din flickvän så spara din egen rygg och plats i handbagaget :)

Tror jag gör så, hennes systemkamera är riktigt grym och vi kan ju dela som sagt =).

Tack för tipsen alla! Om någon har något mer uppskattar jag all input!
 
ANNONS