Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersätta pixlighet med brus/korn?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Pixlighet kan vara rätt fult, och uppträder när man gör en kraftig beskärning eller stora utskrifter. I digital ljudsammanhang lägger man till så kallat dither-brus för att ta loven av kantigheten; går det att lägga till korn för att göra detsamma för bilder?

Jag använder GIMP, men jag gissar att en instruktion för PS borde kunna gå att använda.

Per.

perstromgren skrev:
Pixlighet kan vara rätt fult, och uppträder när man gör en kraftig beskärning eller stora utskrifter. I digital ljudsammanhang lägger man till så kallat dither-brus för att ta loven av kantigheten; går det att lägga till korn för att göra detsamma för bilder?

Jag använder GIMP, men jag gissar att en instruktion för PS borde kunna gå att använda.

Per.

Hur pixlig en förstorad bild blir beror på vilken interpoleringsmetod som används. Närmsta granne-interpolering ger helt fyrkantiga pixlar, medans andra metoder ger suddiga bilder, eller ringningseffekter kring skarpa kanter. Se

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-photo-enlargement.htm

för en jämförelse mellan olika metoder.

Dither-brus används främst för att dölja effekter av kvantisering. För att ta ett exempel från den tvådimensionella världen, så säg att du reducerar antalet färger i ett foto till 64 färger. Då kommer du förmodligen att se ganska kraftig bandning, dvs stora likfärgade fält med skarpa kanter mellan, där det egentligen ska vara en jämn övergång. Genom att lägga på brus innan kvantiseringen utförs, och sedan subtrahera bruset igen, så kommer kvantiseringsbruset att bli mer utspritt, så att övergångarna ser jämnare ut. Det är vad dithering innebär.

För att återgå till ditt problem. Säg att du väljer en interpoleringsmetod som ger ett suddigt intryck istället för pixligt. En sådan bild ser gärna lite "plastig" och överdrivet "digital" ut. Då kan du precis som i en av länkarna i det andra inlägget lägga på artificiellt korn (brus) för att i viss mån ta bort den plastiga känslan i den digitalt uppförstorade bilden. Jämför man med analogt foto, så finns det ju detaljer i form av korn även om bilden inte har 100% skärpa. Jag tror det är därför som många upplever digitala bilder som platta och plastiga.

För att göra ett långt inlägg kort: Jag tycker det är en alldeles utmärkt ide att ersätta pixlighet med korn.

Re: Re: Ersätta pixlighet med brus/korn?

tomasandersson skrev:
Hur pixlig en förstorad bild blir beror på vilken interpoleringsmetod som används. Närmsta granne-interpolering ger helt fyrkantiga pixlar, medans andra metoder ger suddiga bilder, eller ringningseffekter kring skarpa kanter. Se

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-photo-enlargement.htm

för en jämförelse mellan olika metoder.

Ah! En utmärkt och läsvärd webbsida, helt i min smak!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto