janne ö skrev:
Det stod det innuti filmkartongerna hur man skulle exponera, ex 1/100 bl 16, om det var dag och molnfritt. Vid moln ex bl 5,6 osv. Det var så man körde på då, hade det som utgångspunkt och tog några alternativexponering upp och ner, nåt blev perfekt. Känligheten på färgfilmen minns jag inte så noga men den var väl 25 ASA Kodachromen var ju det i all fall, svartvitt var det väl PlusX på 80 Asa och TriX på 320 ASA som gällde.
Det stod även i de kartongerna hur man skulle exponera.
Nja, det finns fortfarande rekommendationer för exponeringen i filmkartonger, och de är bara som råd utifall man inte har en exponeringsmätare.
Exponeringsmätare har funnits mycket länge, både optiska och fotoelektriska.
Brownien har i detta fall endast EN slutartid och EN bländare, precis som de enklaste kamerorna har även idag. Då bör man mest tänka på i vilket ljus man fotar, och välja film efter det och hoppas att filmen är tolerant nog mot felexponeringar. (Bättre överexponerat än underexponerat).
Objektivet är fixfokusinställt, dvs fokuserat på kanske 6-meter och bländaröppningen vald för att ge ett bra skärpedjup som kompensation. Brukar vara bländare 11. Negativen var inte tänkta att förstoras, så det "dåliga" med en enkel menisklins och fixfokus märktes ändå inte så mycket på små albumfoton på 6x9cm.
Slutartiden brukar ligga mellan 1/30 och 1/75sec på dessa kameror, säg 1/50sec.
Till vilken filmkänslighet och när är 1/50sec och bländare 11 det optimala?
Filmkänslighet, mitt på dagen på sommaren:
En solig klar dag = 25 ASA (LV 15)
En solig dag med lätt slöjande moln = 50 ASA (LV 14)
Lätta moln framför solen = 100 ASA (LV 13)
Lätt mulet med vita moln (eller i skuggan en solig dag) = 200 ASA (LV 12)
Molnigt = 400 ASA (LV 11)
Verichrome var en svartvit film på 125 ASA med både ett lågkänsligt och högkänsligt emulsionsskikt för att tåla lite felexponeringar. Tyvärr såldes inte filmen i Sverige under de sista decennierna, och för ett par år sedan utgick den ut kodaks sortiment. Verichrome togs fram just för enklare kameror av typ Brownie.
MEN! Det finns ett utmärkt alternativ, nämligen Efke R100, som också är en tålig dubbelskiktsfilm. Den klarar både över- och underexponeringar bättre än modernare filmer. Den är dessutom lätt att framkalla.
Det är ju en 120-film, men man kan klippa ned kanterna på spolen med en tång för att få den att passa i en 620-kamera, eller så rullar man över den på en annan spole och sedan på en 620-spole.
Tri-X går också bra, men fotar du i soligt ljus kan du räkna med tre-fyra stegs överexponering.