Annons

Ersättare till "Verichrome" film V620!

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en gammal lådkamera (Kodak Six-20 Brownie).
Jag tänkte köpa en mellanformatsfilm och prova lite eftersom jag har tillgång till ett fotolabb.
Det är bara ett problem. Kameran har ju bara en slutartid för "snapshots" och ett bulb läge. Vad ska jag nu köpa för film, alltså vilket ISO-tal? Är det ISO 400 som var standard då eller? (i manualen står det: USE KODAK FILM 620)

Hoppas någon kan svara på min fråga!

/Jeppe

Jo, jag vet att det går att beställa 620 film. Jag ska fixa till en 120 rulle litegrann så det fungerar hyffsat hade jag tänkt mig.

Men det var inte så jag menade...

Min fråga är vad jag ska ha för ljuskänslighet på filmen, alltså vilket ISO-värde.

(Detta är för att det bara finns EN slutartid på kameran).

Jag tänkte att det borde ju finnas någon standard då, det blir ju lite skillnad beroende på om man kör med en ISO-50 film och en ISO-400 film.

Eller hur gjorde man på den tiden, den är alltså tillverkad någon gång mellan 40 och 50-talet.

/Jeppe

Det stod det innuti filmkartongerna hur man skulle exponera, ex 1/100 bl 16, om det var dag och molnfritt. Vid moln ex bl 5,6 osv. Det var så man körde på då, hade det som utgångspunkt och tog några alternativexponering upp och ner, nåt blev perfekt. Känligheten på färgfilmen minns jag inte så noga men den var väl 25 ASA Kodachromen var ju det i all fall, svartvitt var det väl PlusX på 80 Asa och TriX på 320 ASA som gällde.

Det stod även i de kartongerna hur man skulle exponera.

janne ö skrev:
Det stod det innuti filmkartongerna hur man skulle exponera, ex 1/100 bl 16, om det var dag och molnfritt. Vid moln ex bl 5,6 osv. Det var så man körde på då, hade det som utgångspunkt och tog några alternativexponering upp och ner, nåt blev perfekt. Känligheten på färgfilmen minns jag inte så noga men den var väl 25 ASA Kodachromen var ju det i all fall, svartvitt var det väl PlusX på 80 Asa och TriX på 320 ASA som gällde.

Det stod även i de kartongerna hur man skulle exponera.

Nja, det finns fortfarande rekommendationer för exponeringen i filmkartonger, och de är bara som råd utifall man inte har en exponeringsmätare.

Exponeringsmätare har funnits mycket länge, både optiska och fotoelektriska.

Brownien har i detta fall endast EN slutartid och EN bländare, precis som de enklaste kamerorna har även idag. Då bör man mest tänka på i vilket ljus man fotar, och välja film efter det och hoppas att filmen är tolerant nog mot felexponeringar. (Bättre överexponerat än underexponerat).

Objektivet är fixfokusinställt, dvs fokuserat på kanske 6-meter och bländaröppningen vald för att ge ett bra skärpedjup som kompensation. Brukar vara bländare 11. Negativen var inte tänkta att förstoras, så det "dåliga" med en enkel menisklins och fixfokus märktes ändå inte så mycket på små albumfoton på 6x9cm.

Slutartiden brukar ligga mellan 1/30 och 1/75sec på dessa kameror, säg 1/50sec.

Till vilken filmkänslighet och när är 1/50sec och bländare 11 det optimala?

Filmkänslighet, mitt på dagen på sommaren:

En solig klar dag = 25 ASA (LV 15)

En solig dag med lätt slöjande moln = 50 ASA (LV 14)

Lätta moln framför solen = 100 ASA (LV 13)

Lätt mulet med vita moln (eller i skuggan en solig dag) = 200 ASA (LV 12)

Molnigt = 400 ASA (LV 11)

Verichrome var en svartvit film på 125 ASA med både ett lågkänsligt och högkänsligt emulsionsskikt för att tåla lite felexponeringar. Tyvärr såldes inte filmen i Sverige under de sista decennierna, och för ett par år sedan utgick den ut kodaks sortiment. Verichrome togs fram just för enklare kameror av typ Brownie.

MEN! Det finns ett utmärkt alternativ, nämligen Efke R100, som också är en tålig dubbelskiktsfilm. Den klarar både över- och underexponeringar bättre än modernare filmer. Den är dessutom lätt att framkalla.

Det är ju en 120-film, men man kan klippa ned kanterna på spolen med en tång för att få den att passa i en 620-kamera, eller så rullar man över den på en annan spole och sedan på en 620-spole.

Tri-X går också bra, men fotar du i soligt ljus kan du räkna med tre-fyra stegs överexponering.

Senast ändrad:
Om inte rödfönstret har en lucka, så täck över det med en liten bit svart eltejp så slipper du ljusläckage.

Tackar så mycket för den utförliga beskrivningen. Nu har jag lite att gå efter i alla fall, så får man väl prova sig fram lite. Jag räknar (och vill) inte att bilderna ska bli helt perfekta. Jag tycker mest det ska bli spännande och prova hur det blir. Man kanske ska ta sig en titt på den där Efke filmen...

Tack!
/Jeppe

ANNONS
Götaplatsens Foto