Annons

Film till en gammal 620 lådkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)
Du drog för långt. Jaja, det är bara att träna, så lär man sig hur kameran fungerar.

Se upp dock med dubbelexponeringar. Kom ihåg att alltid dra fram filmen efter varje bild.

Jag har en Brownie för 620-film, som jag fick med när jag köpte ett par andra kameror. Jag laddade den 1998 med min sista Kodak Gold 200 i 620 för att testa kameran. Jag har bara tagit sex bilder hittills.

Det är ju ingen höjdarkamera, och har bara en enkel menisklins som objektiv och en enda slutartid. Kameran kan jämföras med dagens billigaste "focus free-kameror" som man kan köpa på en mack eller kiosk. Men för många har dessa enkla kameror gett bilder med minnen för livet.

Gjorde ett rödfönster i powerpoint som ett exempel på hur det kan se ut. Dags att ta ruta 7.
:)

Bilagor

• rodfonster.jpg
    rodfonster.jpg
    3.9 KB · Visningar: 167
Okej. Jag ska bara prova kameran för att det är en skoj sak. Har inte sett en sån kamera innan och när jag fick den så började det genast klia i fingrarna lite :)

Vad bra att jag hittade den här tråden!
Jag har nämligen hittat min pappas gamla lådkamera, en SIX-20 Brownie C, för 620-film.
Nån som vet om ovanstående resonemang gäller även för min kamera?
Det sitter en 620-spole i kameran. Om jag förstår saken rätt, så ska filmen inte spolas tillbaka. Det innebär att den sitter upprullad på min 620-spole när jag tagit alla bilderna. Då måste jag skicka iväg den spolen med filmen om jag skickar in den för framkallning. Det känns ju lite riskabelt, om såna spolar inte finns nu, utan 120-spolarna ser annorlunda ut. Kan man spola tillbaka filmen själv till 120-spolen som filmen satt på när jag köpte den? Hur gör man?

sebbfolk skrev:
Kan man spola tillbaka filmen själv till 120-spolen som filmen satt på när jag köpte den? Hur gör man?

Visst går det. Gå in i mörkrummet och spola över filmen på en 120-spole precis som det råddes om hur man spolade över till en 620.

Fråga ,, jag har hittat en lådkamera med film i på en loppmarknad .
Måste man befinna sig i ett mörkrum för att öppna den ?
Har inte en susning om det här !
Vad är chansen att det går att framkalla denna film på ett hyggligt sätt ? den lär nog ha suttit där ett tag misstänker jag .

Nej, du behöver inte vara i ett mörkrum för att öppna kameran om du spolar upp hela filmen på upptagningsspolen först. Alltså veva hela vägen så långt det går.

Nu har jag laddat min Brownie med 620-film, jag fick lova att skära bort lite av kanten på 120-spolen för att få plats med den. Men nu undrar jag vad det är för en liten spak som sitter på kanten av kameran, mellan avtryckaren och "tittfönstret" för liggande format. Man kan ställa den i två lägen, symbolerna ser ut som I och B. Vad betyder det?

Är det inte den som avgör om den ska slå till/från slutaren så fort den kan eller om den ska öppna åt ena hållet och stänga åt andra. Som Bulb på en vanlig kamera ungefär. Så är det på min i alla fall.

Bulb? Ursäkta, jag är en stackars okunnig. Menar du att på B så är slutaren öppen så länge jag håller knappen nedtryckt, men på I så stänger den själv?

Senast ändrad:
Ja. Så är det på min. Jag har en spak där jag kan ställa in mellan "automatisk" öppning stängning och öppna när jag puttar slutarspaken åt ena hållet och stäng när jag puttar tillbaks den.

sjohan skrev:
Är det inte den som avgör om den ska slå till/från slutaren så fort den kan eller om den ska öppna åt ena hållet och stänga åt andra. Som Bulb på en vanlig kamera ungefär. Så är det på min i alla fall.

Ungefär? Det ÄR Bulb för tusan! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto