Annons

Essential Systems = Direkt-import?

Produkter
(logga in för att koppla)

stylefish

Aktiv medlem
Jag köpte in en d200 från tyskland för ett tag sen från Essential Systems.

Det visade sig när jag fick hem kameran och kikade lite att garantisedlarna var skrivet på allt annat än engelska och tyska. I det här fallet kinesiska.

Hur blir det nu med min eventuella garanti?
Låt säga att camen skulle ta självmord här framöver, är det helt kört då eller kan jag fortfarande få den reparerad här i Sverige eller måste jag skicka tillbaka grejjerna?

Man blir såklart lite orolig men vad jag har förstått efter att ha läst tidigare trådar så ska det inte vara några problem.

Vill ju vara på den säkra sidan!

MVH
/Peter
 
Om det är så att det är grey market/direktimport har du antingen garanti från Essential Systems (dom sköter garantirep) eller ingen alls. Du får kolla med Essential Systems.
 
Ja det var ju lite otur eftersom det framgick inte på Essential Systems hemsida att kameran var sk. gråimporterad.

Essential Systems har visat sig vara väldigt svåra att få tag på också tyvärr.

Bådar kanske inte jättegott :|
 
Vore jag du skulle jag köpa en MACK garanti, kolla in på http://www.beautifulplanet.org/.
Till en d200 får man ge 550kr i världsgaranti för 3års garanti.

Jag har själv köpt en till min d200 för att slippa vara beroende av Europa garanti och få den förlängd till 3 år.

Men var snabb, man måste visst köpa den inom 30 dagar från det man har köpt kameran.

/Dave
 
Parallellimport som det även kallas, det innebär att du inte har någon garanti i Sverige, det är inte än säkert att svenska Nikon tar i den även om du skulle betala dom. Vet ej 100% hur Nikon ställer sig till detta men Canon har satt dom reglerna i alla fall. Men vi får hålla tummarna att du inte råkar ut för något. Du har ju Nikon så det är nog inga problem...
Mvh Nicklas
 
Tackar för svaren hörreni!
Men David, det där med beautiful planet förstår jag däremot inte.

Kan jag köpa en garanti till min d200 som egentligen inte har någon giltlig orginalgaranti?

Skulle ju vara canonball om det fungerar men jag är skeptisk.

Vart inhandlade du din kamera då?
 
ANNONS