Annons

Ett 4,5/300 mm från Sovjetunionen, kan det vara något?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Hoppas att forumrubriken Retrokameror också innefattar retroobjektiv. Jag hittade ingen rubrik för Sovjetisk fotoutrustning!

Jag har just köpt ett TAIR-3-PhS 4,5/300 mm objektiv med tillhörande väska, pistolhandtag och axelstöd. Det är ett riktigt impulsköp så jag har egentligen ingen aning om vad det är jag köpt. Någon som vet?

Objektivet har M42 fattning. Det fungerar för jag hade turen att ha en sådan adapter så jag har provat att fokuseringen fungerar. Jag har också upptäckt att det behövs ungefär tre händer för att kunna ta bilder någorlunda snabbt, en hand för att fokusera efter att jag spänt förvalsbländaren och ställt in lämplig bländare, en hand för att utlösa förvalsbländaren och en hand för att manövrera kamerans avtryckare 😲 .

Men det går antagligen att bygga någon anordning där jag förmodar att trådutlösaren skulle sitta och på så sätt kunna trycka in pistolavtryckaren så att förvalsbländaren bländar ner efter att fokuseringen skett och strax efter trycka vidare så att kamerautlösaren påverkas. Den fjäderbelastade förvalsbländarutlösaren är nämligen så kraftig att hela uppsättningen skakar till ordentligt, något som måste hinna stanna upp innan exponering.

Plåtlådan som allt kom i var väl genomtänkt med skruvfastsättning av objektivet, skruvfastsättning av pistolhandtagen och klämfäste för axelstödet. Det finns även klämfästen för två rullar 135-film!

Om någon har lite uppgifter om detta objektiv så tar jag tacksamt emot all info här.
 

PMD

Aktiv medlem
Det där är väl objektivet som brukar finnas med i ett paket som kallas "Фотоснайпер" (eller nåt sånt, "Photo sniper" på engelska). I paketet brukar ingå en Zenitkamera av något slag.

Jag vet inte så mycket om objektivets bildmässiga kvaliteter, men kombinationen av det objektivet och en Zetinkamera brukar gå för ganska mycket pengar på de vanliga auktionswebplatserna.

Prova och se hur bilderna blir! Det är kul att fotografera med gamla udda grejer så bilderna blir säkert bra. Ju roligare det är att fotografera desto bättre blir bilderna. :)

Visa oss gärna lite bilder också.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det stämmer att det skall finnas en Zenit kamera som verkar vara någon specialmodell. Den har nämligen utlösare på undersidan. Någon kamera var dock inte med i den låda jag köpte.

Någon som vet när detta objektiv producerades?
 

aasaboe

Aktiv medlem
Kan nog bli problem på stan ja ;-) Novoflex är ett liknande system som var populärt på 70-talet ungefär, Foto eller om det var Populär Fotografi hade ett reportage om en fotograf som mötte en polis med det monterat. Polisen bad smått försynt om en förklaring på vad det var för prylar. I dag skulle det nog inte bli en försynt förfrågan...
 

Johan_G

Aktiv medlem
fotosnaiper_12.jpg
Har ett sådant set, undviker att gå ut med axelstativet trots att det är moddat så det fungerar med Sony A700 & 850/900 cable remote.

Lite jag skrev om Tair3S för några år sedan tillsammans med ett antal lite mindre bra bilder.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det var en intressant sida. Jag ser att du fått tag i en komplett FotoSniper med en Zenit 12C (antar jag).

Hur har du modifierat axelstativet för att fungera med dina Sony kameror? Jag har mätt lite grovt och det verkar vara knappt fem millimeter mellan axelstativet och undersidan av en a7Rii. Har du satt någon mikrobrytare inne i stocken som påverkas av pistolavtryckaren i rätt ordning. Jag uppfattar det som att man först trycker in avtryckaren en liten aning så att bländaren löser ut och därefter fortsätter till utlösning av slutaren (efter att allt stannat, det blir ju ett ganska häftigt ryck av bländarringen).

Har du någon prisbild på en sådan här uppsättning? Jag lever fortfarande i tron att jag kanske gjorde ett bra impulsköp men har egentligen ingen aning om värdet. Prisbilden på ebay är det enda jag hittat och jag vet inte hur realistiska priserna är där.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Två hemmagjorda brytare med en tryckfjäder (metallbleck -> jord -> metallbleck isolerade från fjädern de är monterade i), ger halvt-intryckt för att aktivera kamera/ljusmätning och blända ner, och sedan fullt intryckt för att ta bilden. Sladden går upp där piggen till kamerahuset satt. Billig sladdutlösare för Sony står för kabel och kontakten till kameran.

Pris, hmm metallbleck hade jag liggande, likaså fjädern så någon hundring eller två för sladdutlösaren om jag inte minns fel.
Jodå det känns rejält när objektivet bländar ned så det gäller att vänta en sekund eller två innan man tar bilden. Jag bländar sällan upp numera kan jag erkänna, f/5.6 duger mestadels även under fokusering.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Uj, nu fick jag leta lite, (köpte snaipern 2011) då betalade jag 659kr ink. frakt. Allt utom ett UV-filter fanns med i lådan.

Hmm med 900:an.
20200424_Fotosnaiper_001.jpg


Utan 900:a.
20200424_Fotosnaiper_002.jpg


20200424_Fotosnaiper_003.jpg
Äldsta grabben testar Snaipern när den var nymoddad (jan 2012)
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Tack för bilderna. Jag har beställt en enkel fjärrkontroll för att få en kabel med rätt kontakt och något att mäta på. Det skall väl inte vara så svårt att bygga om lite inuti axelstödet. Allt är ju skruvat så det är enkelt att komma åt.

Min låda saknar den lilla skruvmejseln, de två filmkassetterna, filter och kameran. Motljusskyddet är modifierat på något sätt så det går bara att sätta "bakvänt" med den större öppningen mot objektivet och den smalare öppningen mot motivet. Något Heliosobjektiv var inte med men väl den svarta burken som jag antar skall sitta över detta objektiv sedan det skruvats fast i locket.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Tack för bilderna. Jag har beställt en enkel fjärrkontroll för att få en kabel med rätt kontakt och något att mäta på. Det skall väl inte vara så svårt att bygga om lite inuti axelstödet. Allt är ju skruvat så det är enkelt att komma åt.

Min låda saknar den lilla skruvmejseln, de två filmkassetterna, filter och kameran. Motljusskyddet är modifierat på något sätt så det går bara att sätta "bakvänt" med den större öppningen mot objektivet och den smalare öppningen mot motivet. Något Heliosobjektiv var inte med men väl den svarta burken som jag antar skall sitta över detta objektiv sedan det skruvats fast i locket.
Japp burken ska skydda heliosen. Misstänker att någon råkat dra bort fattningen till motljusskyddet och tryckt i det åt fel håll. Metallringen sitter inte klistrad så den är ganska enkel att ta ur och sätta rätt.

Vet inte om du har pin-konfigen till kontakten så jag totade i hop en liten bild så du slipper leta :)
S1AM_anslutning.jpg
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Tack för skissen på kontakten. Tyvärr har Sony bytt kontaktdon till a7-kamerorna till någon sorts USB mini eller mikro som dessutom vekar vara lite speciella så jag tror inte det går att ta en vanlig USB-kabel med en kontakt som ser ut att vara rätt. Jag läste lite om detta på dpreview.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Ah en A7, nej då måste du ha elektroniken för USB som finns i fjärren.
Köpte någon billig fjärr till min A6300, men inte kollat något närmare på hur den ser ut inuti (än) men med tanke på storleken borde innehållet få rum i stocken :)
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag hade en liknande sak, Novoflex 400 med k-pistliknande fattning. Vid ett tillfälle för kanske 20 år sen tog en polispatrull kontakt med mig. De hade fått rapport om att en man med vapen rörde sig på stan.

Jag visade prylarna, det satt en Nikon F3 i kameraänden. Ordningsmakten nöjde sig med en förmaning att jag skulle tänka mig bättre för. Jag ville ju inte sprida oro på stan och sålde den på Tradera.
 
ANNONS