Annons

Ett antal datafrågor...

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrillan04

Aktiv medlem
Hallå, vet inte riktigt vad rätt rubrik för dessa frågor är men nu kör vi:

1. Ofta när jag lägger in en bild här så är skärpan klart sämre på FS än i min dator.

2. Ibland bla idag när jag lägger in en bild så bildas det konstiga ljusfenomen i bilden. I detta fall ljusa streck i det blåa. Det försvann efter att jag lagt in bilden på nytt tre gånger.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=232564

3. Om jag bearbetar & skärper en bild i Nikon C4 och sedan öppnar den i PS Elements ser en del detaljer "kleggiga" ut, ett tex är håret som nästan alltid får den här "kleggia" looken. Om jag sedan öppnar den i andra program eller skriver ut den är detta fenomen borta.

Någon som har svar på vad detta beror på?

Jag har aldrig upplevt att skärpan skulle bli sämre när man laddar upp bilder här, annat än när den är så stor att den automatiskt blir förminskad få förstås.

Vad gäller färgerna så kan ju lite konstiga fenomen uppstå om man inte använder rätt färgprofil. För webben ska/bör man använda sRGB om bilden ska se likadan ut i webläsaren som i photoshop.
Har du rätt färgprofil vet jag inte vad som kan vara fel.

Ang. att bilder ser konstiga ut i Elements men inte i andra program tycker jag det verkar märkligt. Borde inte vara någon skillnad. Använder du 16-bitars färg? Har elements isf stöd för det?

dumbo skrev:
Ang. att bilder ser konstiga ut i Elements men inte i andra program tycker jag det verkar märkligt. Borde inte vara någon skillnad. Använder du 16-bitars färg? Har elements isf stöd för det?

Jag skall kolla upp det, sitter på jobbet nu så det får bli under helgen.

Christian Stolpe (Chrillan04) skrev:

2. Ibland bla idag när jag lägger in en bild så bildas det konstiga ljusfenomen i bilden. I detta fall ljusa streck i det blåa. Det försvann efter att jag lagt in bilden på nytt tre gånger.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=232564

Hej Christian

Jag har samma problem med en av mina bilder, att det blir konstiga ljusfenomen i den blå färgen. Det måste bero på att den blå färgen är svår att komprimera, den är den mest brusiga av RGB färgerna. Om du tittar på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=196992 så ser du en gloria runt modellen men om du förstorar bilden så försvinner glorian.

Alltså, det måste bero på FS komprimering av bilderna för detta fenomen ser jag bara här, inte hemma i PS och man ser även här tydligt att skärpan blir vassare i den förstorade versionen, modellens armar är inte lika degiga.

//Annika

Senast ändrad:
om man inte lägger upp en bild man gjort själv i 600 pxl så kommer det göras två versioner av bilden. en som är í det närmaste orörd, och en 600 pxl stor variant.
den mindre varianten kommer alltså komprimeras om och då kommer jpg-artefakter att synas tydligt vid konturer med hög kontrast.

själv lägger jag alltid upp en bild som inte är större än 600 pxl.
då vet jag att den kommer se bra ut skärpe- och komprimeringsmässigt.

Christel Eldrim (Estethia) skrev

//Annika

Dahlberg skrev:
Christel Eldrim (Estethia) skrev

//Annika
Ville bara poängtera att det är frågan om att bilden inte ska vara större än 600 PIXLAR (höjd eller bredd), och det har ingenting med ppi att göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto