Annons

Ett bra 70-300 mm objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas1

Aktiv medlem
Jag är nybörjare i det här ämnet men listat ut att jag vill ha ett 70-300 mm objektiv till min EOS 450. Vad jag även vill är att det ska bli riktigt bra skärpa även när man förstorar upp bilderna till åtminstone 1 meter när man vill göra en tavla eller nåt.

Hänger det på objektivet också och i så fall är det någon som har några tips om något bra?

MVH Nicklas

Komplitering...

Kom på att jag sett att det finns 28-300 mm objektiv också. Det hade varit det smidigaste känns det som så man slipper byta objektiv när man är på semester.

Och även den är en kompromiss, på grund av det stora zoomomfånget. Ska du ha bra skärpa i utskrifter på en meters bredd, och dessutom släppa in folk att glo på nära håll, då vill det till att du har en bra kamera och ett mycket bra objektiv. Förmodligen vill du ha en fast L-optik om du är riktig "skärpegalning".

Och även den är en kompromiss, på grund av det stora zoomomfånget. Ska du ha bra skärpa i utskrifter på en meters bredd, och dessutom släppa in folk att glo på nära håll, då vill det till att du har en bra kamera och ett mycket bra objektiv. Förmodligen vill du ha en fast L-optik om du är riktig "skärpegalning".

Är du nybörjare som du skriver vill du nog verkligen inte ha en fast L-optik, Det objektiv som passar bäst för dig tror jag är den nyare versionen av canon-zoomen en skrev om i tidigare inlägg, dvs EF 70-300/4-5.6 IS. Den har bildstabilisering och anses som bästa alternativet i den prisklassen, funkar ganska bra även på längsta brännvidden. Dessutom bildstabilisering som är ovärdeligt på längsta brännvidden. Kostar runt 5 000 kr på t ex Japanphoto. Sen finns ju 55-250 IS som är så gott som lika bra för halva pengen, och den finns ju i lager numera överallt. Lite kortare brännvidd, men definitivt det mest prisvärda för en 450d enligt min uppfattning.

Tackar för svaren!
Varenda tips jag kan få är jag glad över! Är det fler som har några tips så är jag tacksam för allt ni skriver!

70-300/4-5,6 IS USM är riktigt bra faktiskt. Väldigt skarpt för sitt pris. Lite mjukt på teleändan, men i övrigt superskarpt.

Betydligt bättre än alla andra.

Har du råd så köp en Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM. Den är lite skarpare och har USM. USM-motorn ger snabbare o tystare fokusering. Båda har tyvärr roterande frontlins. Men det är bara ett problem om du kör med polarisationsfilter eller tonade filter.

Har inte provat Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, den verkar bra då man läser tester o recensioner.

Är du nybörjare som du skriver vill du nog verkligen inte ha en fast L-optik.
Att jag skrev så var för att påpeka att ibland har man önskemål som inte går ihop med vad det kostar. Var och en kan ju kolla vad de bästa objektiven kostar att köpa, så att man ser var "perfekt skärpa", eller vad man nu vill kalla det, går löst på.

Jag använder mig av ett Canon EF 75-300, 4-5,6 IS och tycker det ger helt ok fokus iaf på 75-250. Den kostar inte så mycket, runt 5k ska du kunna hitta en sådan för. Från att ha sprungit runt med 18-55 till detta var ett glatt hopp in i en helt ny värld :) Tar lite tid för AF i sämre ljusförhållanden eller då det finns vaga kontraster, men det fungerar bra trots det tycker jag.

Jag använder mig av ett Canon EF 75-300, 4-5,6 IS och tycker det ger helt ok fokus iaf på 75-250. Den kostar inte så mycket, runt 5k ska du kunna hitta en sådan för. Från att ha sprungit runt med 18-55 till detta var ett glatt hopp in i en helt ny värld :) Tar lite tid för AF i sämre ljusförhållanden eller då det finns vaga kontraster, men det fungerar bra trots det tycker jag.

detta är ju den gamla modellen, som egentligen bara är en IS-variant (2 steg bara) av Canons rätt mediokra 75-300 som funnits i ett flertal versioner. Innehåller inget UD-glas och är kass i 300 mm-läget. Däremot nuvarande 70-300 IS innehåller UD-glas och är väldigt överlägsen (med 3 stegs IS), kostar drygt 5 000 kr ny, 75-300 IS finns inte sen ett antal år, men kan köpas begagnad, priset bör definitivt ligga under 3 000, oavsett vad det nu kostade när det kom (var Canons första IS-objektiv)

Tackar för svaren!
Varenda tips jag kan få är jag glad över! Är det fler som har några tips så är jag tacksam för allt ni skriver!

Jag köpte nyligen ett Canon EF 70-300/4-5,6 IS och är mycket nöjd.
Canons EF-s 55- 250/ 4-5,6 IS är ju också ett prisvärt alternativ.
Sigma har också ett 70- 300 objektiv för en billig penning men utan bildstabilisering. Stabilisering (IS) tycker jag att du ska prioritera när du väljer telezoom.

Sigmat är inget alternativ den är för oskarp och opålitlig köp hellre Canons 55-250 is eller om pengarna finns Canons underbara 70-200 4L :)

detta är ju den gamla modellen, som egentligen bara är en IS-variant (2 steg bara) av Canons rätt mediokra 75-300 som funnits i ett flertal versioner. Innehåller inget UD-glas och är kass i 300 mm-läget. Däremot nuvarande 70-300 IS innehåller UD-glas och är väldigt överlägsen (med 3 stegs IS), kostar drygt 5 000 kr ny, 75-300 IS finns inte sen ett antal år, men kan köpas begagnad, priset bör definitivt ligga under 3 000, oavsett vad det nu kostade när det kom (var Canons första IS-objektiv)

Det har du så rät i, den jag har är just en 70-300 och inte den äldre modellen 75-300, jag skrev fel :D

ANNONS
Götaplatsens Foto