volker
Avslutat medlemskap
Jag har en riktig gammal Nikon, en F2, årsmodell 75 som jag köpte 82 av en pressfotograf. Den var redan då inte särskild välbehandlat. Jag har sedan använt kameran under min studietid och sedan ute på jobbet. Kmaeran har genomgått en reparation efter att jag har slängt den på marken (betong!) från 2m höjd. Reservdelarna fick jag gratis från Nikon med monteringsanvisning, så det var ingen stor skada.
Kameran har aldrig sett nån service, men nu har jag låtit mäta upp exponeringsmätarens noggrannhet och slutartiderna, eftersom kameran har gått mellan 150000 och 200000 exponeringar.
Resulatet blev mycket förvånansvärd, t o m för kamerateknikern.
Slutartiderna ligger mycket nära börvärdet, mellan 174 sekund och 1/1000 ligger felet mellan 0,5 och 2% fel. Endast 1 sekund och 1/2000 sekund har högre felmarginal med 25% eller 30% (båda för kort)
Exponeringsmätningen har ett maxfel av 1/3 dels bländarsteg.
Med tanke på kamerans ålder och yrkesmässigt bruk blir man lite fundersamt om dagens högteknologiska kameror håller samma hög klass som min gammal trotjänare.
Kameran har aldrig sett nån service, men nu har jag låtit mäta upp exponeringsmätarens noggrannhet och slutartiderna, eftersom kameran har gått mellan 150000 och 200000 exponeringar.
Resulatet blev mycket förvånansvärd, t o m för kamerateknikern.
Slutartiderna ligger mycket nära börvärdet, mellan 174 sekund och 1/1000 ligger felet mellan 0,5 och 2% fel. Endast 1 sekund och 1/2000 sekund har högre felmarginal med 25% eller 30% (båda för kort)
Exponeringsmätningen har ett maxfel av 1/3 dels bländarsteg.
Med tanke på kamerans ålder och yrkesmässigt bruk blir man lite fundersamt om dagens högteknologiska kameror håller samma hög klass som min gammal trotjänare.