Annons

Ett exempel för riktig bra kvalitet bland analoga kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

volker

Avslutat medlemskap
Jag har en riktig gammal Nikon, en F2, årsmodell 75 som jag köpte 82 av en pressfotograf. Den var redan då inte särskild välbehandlat. Jag har sedan använt kameran under min studietid och sedan ute på jobbet. Kmaeran har genomgått en reparation efter att jag har slängt den på marken (betong!) från 2m höjd. Reservdelarna fick jag gratis från Nikon med monteringsanvisning, så det var ingen stor skada.
Kameran har aldrig sett nån service, men nu har jag låtit mäta upp exponeringsmätarens noggrannhet och slutartiderna, eftersom kameran har gått mellan 150000 och 200000 exponeringar.
Resulatet blev mycket förvånansvärd, t o m för kamerateknikern.
Slutartiderna ligger mycket nära börvärdet, mellan 174 sekund och 1/1000 ligger felet mellan 0,5 och 2% fel. Endast 1 sekund och 1/2000 sekund har högre felmarginal med 25% eller 30% (båda för kort)
Exponeringsmätningen har ett maxfel av 1/3 dels bländarsteg.
Med tanke på kamerans ålder och yrkesmässigt bruk blir man lite fundersamt om dagens högteknologiska kameror håller samma hög klass som min gammal trotjänare.

Som ägare av Nikon F2 kan jag bara hålla med. Den kvalitén är svårslagen. Kameran representerar en höjdpunkt i den mekaniska eran, även om det givetvis finns fler kameror som kan göra anspråk på titeln trotjänare.

Hej igen Volker

Får väl skriva samma sak här på din tråd.

F2an är enligt mitt förmenande Nikons absolut bästa kamera, praktiskt taget outslitlig,
Det är den kamra jag helst tar med mig även idag, för då vet jag att resultatet blir bra. Det är aldrig några överraskningar, den gör bara sitt jobb i alla miljöer och det fortfarande efter 25 år.

Calle

ANNONS
Götaplatsens Foto