Annons

Ett första test av 100/2.8 Macro (några enkla testbilder)

Produkter
(logga in för att koppla)

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Jag har gjort ett snabbt test av 100/2.8 Macro.

Belysningen är enbart badrummets armatur. Jag har använt stativ, men ingen blixt.

Att fotografera en 500-sedel kanske inte är det bästa för att se hur skarpt det blir, men man ser iaf hur nära man kan komma om någon undrar :)

Jag har bara tagit en bild av varje motiv, så jag har inte försökt att få den "perfekta" bilden :)

Stativet är ganska dåligt dessutom, så det kan bli bättre mao.

Här hittar ni testbilderna:
http://prodigy.web.surftown.se/thumbnails.php?album=21

Rolig med makro, din bild på tändsticksasken var fin tyckte jag. Går man in på 1:1 så behöver man något som är finare än sedlar om man ska få med max detaljer.
Jag har köpt massa objektiv nu så jag har inga 500 lappar men väl en tjuga.
Här är ett porträtt på kusken i 1:1 100%

Ser ju ut som om någon har målat med vaxkritor och kladdat på ordentligt, ska ringa myntverket o klaga. :)

Bilagor

• tjuga.jpg
    tjuga.jpg
    46.6 KB · Visningar: 577
Riktigt häftigt. Jag var tvungen att ta fram en tjuga för att se hur liten kusken är. Riktigt imponerande och snyggt porträtt!

Finns hur mycket som helst att upptäcka :)

pallep skrev:
Rolig med makro, din bild på tändsticksasken var fin tyckte jag. Går man in på 1:1 så behöver man något som är finare än sedlar om man ska få med max detaljer.
Jag har köpt massa objektiv nu så jag har inga 500 lappar men väl en tjuga.
Här är ett porträtt på kusken i 1:1 100%

Ser ju ut som om någon har målat med vaxkritor och kladdat på ordentligt, ska ringa myntverket o klaga. :)
Jag gjorde ett liknande test med min Nikon 105 af-s vr. Kanske hade ett par cm kva till närgränsen. Bilden är en tjugasedel tagen med stativ och blixt, croppad 50% i PS.

Bilagor

• tin 5 år 018.jpg
    tin 5 år 018.jpg
    95.2 KB · Visningar: 402
Kom ju på att man kan vända objektiv baklänges så jag smygfotade återigen den stackars kusken.
Detta är i 50% crop. Antar att det blir 2:1 eller hur man räknar.(50mm på mitt 100mm)
Ska man fota så här med någon reda så måste man ju ha en sånt där stativ som går på en skruv skärpedjupet var ju rent löjligt.

Bilagor

• kusk.jpg
    kusk.jpg
    55.6 KB · Visningar: 362
Bra skärpa på bilden. Ser ut som jag kan bli nöjd med objektivet.

Hur är det med spegeluppfällning, använder ni alltid det för makro? Jag har aldrig testat det själv, och med mitt rangliga stativ, som kostar 199kr, så är det kanske ännu viktigare.

Andra tips angående belysning för att ta makro-bilder? Jag testade att ta bilder på ett popcorn, men tyckte inte det blev bra. Behöver jag belysa vita objekt kraftigt för att få en bra bild? Badrumsbelysningen kanske inte räcker till där :)

ANNONS
Götaplatsens Foto